Sunday 19 June 2011

MESTI BACA! NAMA2 KITAB N PARA ULAMAK YANG MESTI KITA TAHU

Salam pd smua ... lmer bnar x d apdet blog ni ... bkan per ... der r ... hehehe.

Dksmptan ni, aku nk kngsi sket2 ngan tman2 psl, per kitab yg perlu kta smpaikn kpd pnuntut ilmu, secara tertib. Tertib mengajar berdasarkn kitab2 yg akan dsbutkan nanti, bukanlah wjib. Bahkan ia sekadar meletakkn para pndgar sesuai pd tahap ilmu mrk.

Maknanyer, klu mreka dh hbat, maka dpilihlah kitab yg ssuai dgn tahap mrka. Bnyak kekawan aku kata, inilah kebiasaannyer, kitab2 yg dpelajari oleh mreka dpondok guru2 mrk.

Nahu:

Mule2, bg yg nk mle2 blajar tatabahasa Arab, seeloknyer mrk pelajari terlebih dhulu ktab;
1. Ar-Rof'u / ad-Dhom. Bila dh abis bca n pelajari ktab tu, maka dtmbah lg dgn kitab kecil, nama dyer;
2. Matan Ajurrumiah. Yg mnsyarahkn matan ni banyak, antaranyer:
* Mukhtasor Jiddan (tulisan Syeikh Zaini Dahlan)
* Usymawi
* Kifrawi syarah 'Irab Ajurrumiah. Ble dh abis bc syarah2 nier, bca plak ktab2 yg pyh2 sket n prbahasan yg luas sket scra tertib. Antaranya:
3. Kawakib ad-Durriyyah.
4. Syarah Azhari.
5. Qotrunnada. Yg mnsyarahkn Kitab Qotrunnada ni banyak gak. Antaranyer:
* Syarh Qotrunnada (tulisan Syeikh Ibnu Hisham).
6. Syuzur az-Zahab.
7. Matan Alfiah. Yg mnsyarahnyer, pon bnyak jgak. Antaranyer:
* Syarh Ibni 'Aqil
* Audoh al-Masalik
* Al-Asymuni
8. Mughnil Labib.

Sorof:

Klu sorof, seelok nyer bg yg baru nk belajar ilmu ni, seeloknyer dmulakn dgn mmbaca kitab;
1. Matnul Binak. Pas tu, nk power lg, baca plak kitab;
2. Matnul Iziy. Syarah bg matan ni antaranyer:
* Kilani
3. Syarh al-Talkhis Matn al-Binak.

Fiqh asy-Syafie:

Sesuai dgn suasana msyarakat kita d Mlaysia yg bermazhab Syafie, maka bagusnyer kitab yg paling ringkas, mudah dan padat dbac oleh mrk ialah kitab;
1. Safinatun Naja. Pas tu, bca plak kitab;
2. Sittin Masa il. Klu nk mndalam lg, maka dbaca lg kitab;
3. Matn Abi Syuja'. Yg mnsyarahkn matan ni, antaranyer;
* Fathul Qorib.
* Kifayatul Akhyar.
* Iqna'.
Klu nk hbt gi, baca lak kitab;
4. Matn Zubad. Syarah kpd matan ni, antaranyer;
* Ghoyatul Bayan Lil Imam Romli
* Mawahibus Somad
5. Matn Minhaj at-Tolibin. Antara yg mensyarahkn nyer:
* Mughnil Muhtaj
* Syarh Kanzir Roghibin Lil Imam Muhalli. Dan ada kitab yg wat hasyiah nyer yg bernama
Qolyubi wa 'Umairoh.
* Alib tihaj Syarh al-Minhaj

Jap jap. Aku nk cter sket psl sjarah prkmbangan kitab2 yg berkaitan dgn fiqh mazhab Imam Syafie Rohimahullah.

Stahu aku, Mazhab Imam Syafie ni dahulunyer, tersebar pd dua tmpat yg bsar. Iaitu d Khurosan dn di 'Iraq. Ulamak d kdua2 tmpat ni akhirnyer mngarang bbrapa kitab, mnulis berkaitan dgn fiqh Syafie.

Kemudian muncul Imam Haramain Ibnu Juwaini Rohimahullah, bliau mngumpulkn smua fakta berkaitan fiqh Syafie dr kdua2 belah tmpat ni, ddalam ktab beliau yg bernama Nihayah al-Matlo'.

Ada ktab yg meringkaskn kitab bliau ni, nmernyer Mukhtasor al-Muzani.

Selepas itu, Imam Ghazali Rohimahullah berusaha meringkaskn kitab karangan Imam Haramain td satu demi satu. Maka muncul lah kitab al-Basitd, kemudian al-Wasitd, dn akhirnyer al-Wajiz.

Kemudian muncul Imam Rofiie', beliau ringkaskn lgi ktab al-Wajiz td ddlam kitab bliau yg bnama al-Muharror bersama dgan tarjih nyer skali.

Slpas itu, Imam Nawawi Rohimahullah plak meringkaskn lgi ktab al-Muharror td dlm ktabnyer yg bnama Minhaj at-Tolibin. Yg mensyarahkn kitab ni, banyak sekali.

Ok, kbnyakkan ulamak kter, klu dtg khilaf antara Imam Rofiie' dgn Imam Nawawi berkaitan fiqh Syafie, maka kta hndaklah berpegang kpd pndpt Imam Nawawi. Kerana beliau lebih terkemudian dn telah pon mentarjihkn pndpt2 yg sblumny tulisan mengenai fiqh Syafie'.

Tulisan mengenai Fiqh Syafie' trus berkmbang, sehinggalah smpai kpd dua tokoh / pentarjih dlam Mazhab Syafie'. Mereka ialah Imam Romli (Syamsuddin ar-Romli) dan Imam Ibnu Hajar al-Haitami.

Sbgaimana yg kita tau, kdua2 mreka pernah berguru dgn Imam Syihabuddin ar-Romli, iaitu ayah kepada Imam Syamsuddin ar-Romli. Imam Khotib Syarbaini dn Imam Ibnu Qosim al-'Ubadi pon pernh brguru dgn beliau (Imam Syihabuddin ar-Romli).

Imam Syihabuddin ar-Romli pernah bguru plak dengan Syeikh Zakarian al-Ansori dan Imam Ibnu Hajar al-Asqolani.

K, masuk lek cter pasal Imam Romli ngan Imam Ibnu Hajar al-Haitami.
Imam Romli mentarjihkn fiqh Syafie' ddalam kitabnyer yg bernama Nihayatul Muhtaj. Manakala Imam al-Haitami pula mentarjihkan fiqh Syafie' ddalam kitabnyer Tuhfatul Muhtaj. Kitab yg mensyarahkn Kitab Tuhfatul Muhtaj ni ialah Hasyiatani asy-Syirwani dan Ibnu Qosim.

Kebanyakkan masyarakat Malaysia, Indonesia, Hadromaut dan sebahagian Asia yg bermazhab Syafie' lebih cenderung berpegang kepada pendapat Imam Ibnu Hajar al-Haitami. Manakala masyarakat Mesir dan negara2 Arab pula sekitarnya lebih cenderung berpegang kpd Imam Romli.

Ok lah, tentunyer ada khilaf dlm mntarjih fiqh Syafie yg dlakukan oleh kdua2 imam tersebut. Dan perkara ni dsbut di dlm Kitab Ismad al-'Ainain. Biasanyer kitab ni, sekali dicetak dgn Kitab Bughyatul Mustarsyidin, iaitu salah satu daripada kitab yg mmbincangkan pasal fatwa.

Maka, kita nk pegang pd pendpt yg muktamad yg maner? Kita tgok pd Kitab Hasyiah al-Baijuri.

Bg yg cndrung kpd Imam Romli, klu tdapt masalah2 tarjih dlm fiqh Syafie' yg tdk dsbut ddalam kitabnyer Nihayatul Muhtaj, kita leh rujuk kepada Muhgni al-Muhtaj karangan Imam Khotib Syarbaini.

Kbetulan cter pasal ulamak2 ni, kekadang kter cnfius sket nk mmbezakn antara dua Imam Subki. K, Imam Taqiyuddin as-Subki Rohimahullah tu ayah. Manakala, Imam Tajuddin as-Subki Rohimahullah tu anaknyer. Imam Taqiyuddin inilah yg menjadi qodi Mesir ketika Ibnu Taimiyyah masuk ke Mesir.

Salah seorang anak murid Imam Ibnu Taimiyyah plak ialah Ibnu Qoyyim al-Jauziyyah. Sedangkan Ibnu al-Jauzi, pengarang kepada kitab Maudhu 'at tu lain dan bukan anak murid beliau (Imam Ibnu Taimiyyah).

Satu lgi, Imam Ibnu Hajar ni bnyak. Antaranyer, Imam Ibnu Hajar al-'Asqolani, Imam Ibnu Hajar al-Haitami, Imam Ibnu Hajar al-Qustholani dn lain2 lgi. Kter kene teliti sket nma2 mrk.

-bersambung-

2 comments:

  1. tahniah atas info...Alhamdulillah ..sabah perlukan muslimat yg berilmu dan beramal spt anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..
      dan terima kasih juga kerana sudi betandang...

      Delete