Tuesday 14 August 2012

Jadilah sahabat yang Terbaik


Sahabat itu ibarat saudara sendiri                                           
yang saling sayang menyanyangi
saling melindungi antara satu sama lain
dan paling penting dalam bersahabat adalah
menghapus perasaan cemburu dalam diri 
bagi mengelakkan berlakunya persengketaan....
Sepanjang saya mempunyai sahabt-habat yang baik, tidak pernah sekalipun dia mengucapkan kata CEMBURU pada diri saya melalui sahabat saya...jika ada pon yang berkata begitu
itu diucapkan di hadapan saya sendiri...dan itu saya anggap sebagai satu gurauan. 
Tetapi jika kata-kata itu diucapkan melalui orang lain..hati saya mula tergusir dengan ucapannya..
saya membantunya tiada niat untuk melukai hatinya malah niat saya hanya ingin melihatnya
bahagia apabila saya menyampaikan khabar mengenai seseorang yang ingin dia ketahui...
Terdetik di hati, apakah yang harus saya buat??
apakah patut saya masih membantunya disaat di masih beranggapan buruk terhadap ku...
aku bingun pada diriku sendiri..aku hidup bercelaru...apakah aku harus membalasnya dengan kejahatan..
aku termangguh memikir jawapan apa yang harus ku perbuat setelah dia beranggapan buruk terhadap diriku..jawapan yang saya terima adalah saya harus tetap berbuat baik etrhadap dirinya..kerana dia sahabatku yang patut ku bahagiakan tanpa berbuat jahat...ibu pernah berpesan...biar orang buat jahat dengan kita..kita harus balas dengan kebaikan agar melahirkan hasil kemanisan..itu semua dari kita sama ada mahu syurga atau neraka...kita hidup di dunia hanya sekejap sahaja...so semua hal kena fikir dengan waras..
Dia sahabatku yang harus ku sayangi...
Perkataan ini keluar dari mulutnya di saat di mulai meminati seseorang lelaki yang telah hadir dalam hidupnya..lelaki itu sahaja yang membuat hidup sahabatku jadi tidak menentu..semua hal mengenai lelaki itu sahabat saya meminta saya untuk menyelidiknya..disaat apa yang dia inginkan semua sudah saya penuhi..tetapi dia masih tidak percaya terhadap saya...apa boleh buat manusia tiada yang sempurna..
Dalam satu masa, pernah terlintas di fikiran saya bahawa jika lelaki itu meminati orang lain diantara sahabat kami dan lelaki itu tidak meminati sahabat saya...kemungkinan besar akan berlakunya permusuhan diantara kami..hanya satu orang lelaki boleh menghancurkan persahabatan kami...dan itu yang ku ingin terjadi...
Disaat masih menuntut ilmu...sahabat saya bertanya kepada ku...apakah benar aku tidak mencintai lelaki itu?
Hatiku rasa betul2 terluka, berkecai...aku berfikir apakah dia masih tidak percaya pada sahabatnya sendiri..aku yang jenis menghormati sahabat tidak mungkin akan melukai hatinya... air mata mula mengalir kerana kata-kata yang diajukannya kepadaku...dalam fikiran ku ternyata ada juga sahabat yang tidak percaya pada sahabatnya sendiri.. aku yang tidak pernah menyukai lelaki yang diminatinya itu rasa sakit.. hanya kerana lelaki yang baru sahaja dilihatnya itu, dia hilang kepercayaan terhadap sahabatnya sendiri..
apaapa pun...jadilah sahabat yang setia, dan percaya terhadap sahabatnya sendiri..jangan lukai hati sahabat..

No comments:

Post a Comment