Sunday 2 December 2012

Nasi sudah menjadi Bubur

Kerana perasaan mara yang melampau,sakit hati
boleh menyebabkan orang yang tersakiti buat perkara bodoh di luar kewarasan akal...
aku tidak pernah terpikir untuk membuat perkara terkutuk tersebut..
kerana kata-katanya yang buat aku sakit hati,
aku sanggup buat perkara yang langsung tidak pernah ku fikirkan...

tapi aku tidak berniat untuk menyimpannya terlalu lama
aku tahu jika aku menyimpaan hal ini,
satu hari nanti pasti benda ne terkeluar sendiri...
mengambil hak orang yang bukan milik kita membuat aku rasa takut,
kerana ini hal pertama yang aku lakukan selama aku hidup...

Setelag hal ini terkeluar oleh abang ku sendiri,
abang yang paling ku takuti di rumah ne membuatkan hatiku berasa gementar
kerana aku takut dia melenting ka tak tentu pasal
marah aku,pukul ka kerana amarahnya yang terlampau,
semua mula berlega di mindaku...

tetapi setelah barang tersebut dijumpainya,
dan dia berbincang baik-baik dengan ku
membuat aku merasa lega,aku mula merubah persepsi tentangya
dia bukanlah sejahat yang ku pikir,dia bukanlah orang yang kuat marah
hanya kerana dia pendiam dan serius membuatkan aku memikirkan bahawa dia itu jahat..
ternyata dia baik orangnya...

aku tak kisah benda tu dah dijumpa,
kerana aku tak tahu dimana lagi nak sorok dia
jauh sekli aku berfikir bahawa aku ingin memilikinya
kerana ku tahu itu tidak baik jika barang tersebut bukan dari titik peluh kita

Abang zahar ada cakap,
dia tak pikir saya orang macam tu
dia kenal jua ira ne macam mana,
tapi bagitu hanya lah kata-kata untuk menyenangkan hatiku...
tapi aku tak kesah walaupun sekarang aku lagi bersedih

aku bersedih kerana kenapa hanya sakit hati aku dapat melakukan perkara bodoh tersebut
kenapa aku tidk berfikir bahawa hal ini serius
aku menganggap perkara ne hanya sementara
dan apabila sudah berlaku inilah akibatnya...

ini merupakan satu pengajaran buatku...
jangan hanya sakit hati aku sanggup buat perkara bodoh seperti itu lagi
cukuplah ini sebagai pengajaran buatku
berfikir sebelum bertindak...

dulu sebelum melakukan perkara tersebut aku sempat berfikir
biarlah orang nak cakap apa
yang penting aku puas hati...
dan bila hal tersebut sudah diketahui
aku juga sendiri yang tangggung malu..

nasi sudah jadi bubur...
sampai bila-bila orang akan ingat kita ne siapa
melalui hal yang pernah kita lakukan..
jangan buat perkara bodoh lagi... ^__^

No comments:

Post a Comment