Wednesday, 5 June 2013

"BUDAYA BEKAL KE SEKOLAH...SEMAKIN PUPUS".

Hari ini seperti rutin harian, kalau sudah pukul 12.00 tengah hari masa untuk duduk depan TV tengok rancangan TV3 WHI..hari ini tajuk dia menarik sebab mengingatan saya terhadap zaman persekolahan saya. Bermula dari tingkatan 1 hinggalah saya berada di tingkatan 6 atas, saya masih lagi mengamalkan budaya berbekal kesekola. Budaya ini bukan saya sahaja yang mengamalkannya tetapi rakan-rakan sekelas saya juga masih lagi mengamalkannya.. banyak faktor yang menyebabkan saya mengamalkan budaya berbekal kesekolah..antaranya ialah :

  1. Malas
    Oleh sebab tak nak berganjak dari meja dan kerusi kelas apabila masa rehat.. lebih baik bawa bekal ke sekolah senang sikit. Lagipun sewaktu berada di sekolah menengah atas..kelas saya terletak di tingkat atas tingkat . Waktu itu, masa rehat cuma 25 sahaja, mana lagi nak turun naik tangga, mana lagi nak beratur untuk beli makan, itu semua buang masa sahaja, lagipun memenatkan. Jadi jalan penyelesaiannya adalah bawa bekal makanan ke sekolah
  2. Jimat
    Jimat. Merupan unci utama dalam berbekal makanan ke sekolah. Macam saya ibu bagi duit belanja sekolah bulanan. Sebulan ibu bagi RM 50 tu pun kekadang langsung saya tidak gunakan dalam sebulan. duit 50 tu masih kekal tidak tercerai jimat lah boleh simpan duit guna untuk p melancong hehehe. Duit tu hanya akan terguna jika balik sekolah ikut kereta tambang atau bayar apa yang patut. Saya langsung tak nak pergi kantin sebab penat naik turun tangga..lagi pun kawan kelas saya ke kantin boleh dikatan jauh juga lah.
  3. Mengeratan hubungan Persahabatan
    Yang ne amat..amat..amat dan teramat lah pentingnya sebab bila bawa bekal makanan ne..terkadang rakan-rakan kita tak sempat masak untuk bawa bekal pagi tu kan..kita yang bawa bekal ne boleh lah kongsi-kongsi dengan kawan yang tak ada bekal tu..sambil makan boleh la kongsi-kongsi cerita (tak baik bcakap sambil makan :) )


***banyak lagi faedah budaya berbeal makanan ke sekolah ne,,..di bawah post ini saya selitkan sedikit kenangan manis berbekal ke sekolah makan beramai-ramai..

makan hehehe


Piring tak cukup, tutup bekas makanan pun jadilah ^_^

Bekal bawah lebih sebab pakat satu kelas bawa bekal makan ramai-ramai

yang ne batch kumpulan kita







No comments:

Post a Comment