Friday 2 September 2011

perubahan budak remaja dipertikaikan

bukan orang sebenar
 ini kisah seorang budak perempuan yang dulunya nakal, tetapi disini dia hanya nakal dalam subjek jarang solat, malas baca al-quran (ikut mood), kalau keluar jalan dengan kawan-kawan suka pakai t-shirt lengan pendek seluat trek-shirt je dan pakai tudung tiga segi yang biasa tu.Kini budak perempuan itu sudah berubah dari aspek pemakaian dan adab pergaulannya setelah dia dihantar kesekolah pondok yang jauh dari daerah tempat tinggalnya.Setelah keluar dari sekolah tersebut beliau melihatkan perubahan yang drastik..tetapi di sebalik perubahan pemakaiannya ramai yang mempersoalkannya iaitu:




Disekolah dulunya:
Cikgu 1  : wow ira (bukan nama sebenar) besar gila tudungmu (sambil gelak )
Ira          :  aish tiada la cikgu ne tudung saya waktu sekolah  agama

Cikgu 2 : Subahanaullah ira cikgu pikir tadi ustaza baru rupanya engkau. Sekarang buat apa sudah? (menggunakan logat(bahasa percakapan terengganu )
Ira        :  hehehehe (senyum malu) alhamdulillah cikgu saya sekarang menuntuk di sekolah pondok

kini berkumpul bersama saudara mara yang datang kerumah setelah lama tidak berjumpa (suasana hari raya)
Sepupu P :  wah ira pa dah jadi sama kau ni..perubahan drastis..pakai tudung labuh tidak panas ka..cam rimas je
Ira           : hehehe (senyum malu ) eh tidak lah..alhamdulillah sekarang saya sudah berubah setelah menuntut ilmu agama di sekolah pondok baru-baru ne.

Dirumah saudara:
Abang ipar : waina ira kalau begitulah besar tudung mu..bagus kaw pakai telekung satu kali..jimat kain
Ira              : (ayat mengelak) dah apalah tu telekung tu tiada kick(style) la..bagus lagi pakai tudung labuh ne ada macam-macam warna..cantik lagi..(senyum mengelak sakit hati )..

itu lah cabaran untuk seseorang berubah..ramai sekali orang mempertikaikan terhadap pakaian seorang ustazah remajah dengan pakaian sebenar yang harus di pakai oleh seorang remajah mengikut trend barat zaman sekarang..walauapapun wanita itu kuat dengan azamnya agar terus memakai pakaian tersebut..    







No comments:

Post a Comment