Sunday, 3 April 2011

Luahan Hati Seorang Anak

Sebuah luahan hati dari seorang anak
untuk semua yang bergelar ibu, ummi, mak, mami taw mama
ibu yang banyak berjasa
dan khas buat ummiku tercinta, dengarkanlah..


sejak aku dilahirkan  
tak henti engkau berkorban
mengajarku menjadi insan yang berbudi punya pegangan
kala ku tak mendengar kata
tak pernah kau doa ku binasa
cintamu terhebat di dunia
tiada lagi yang sepertimu


Bagiku kau segala
kau sentiasa dalam jiwa
ummi engkaulah ratuku
permaisuri dalam kalbu


ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..
ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..


khilaf antara kita lumrah
buatku sering rasa bersalah
wahai ummi ketahuilah
kan ku terus melangkah gagah


sejuta harapan ku bawa
semangatmu tetap bersama
sungguh kaw tiada gantinya
walau ku cari serata dunia


ummi engkaulah maharani
senyum untukku sekali lagi
usah bimbang wahai ummi
andai jatuh ku bangun lagi


ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..
ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..ummi..


mungkin engkau sangka aku
tak peduli tak ambil tahu
sedang aku teringatkanmu
senyum tangis dalam rindu


manis pahit legar dalam minda
aku harap dikau percaya
aku harap dikau percaya
bahawa aku tetap setia
doakanlah aku bahagia


bahtera ini kan ku layar
hidup ini terus mengajar
wahai ummi engkau penawar
engau tetap nyalakan sinar


ummi yaa lahnanya, syaqohu wanasyidan dauman ansyuduhu
fikulli makanin adzkuruhu wa-azhollu azhollu uroddiduhu


ini janji ikrar anakmu
berjuang bertuli yang lalu
daku ingin kau tahu
kan ku penuhi hasratmu


walau hidup dengan caraku
dibina daripetunjukmu
usah kau bimbang dan pilu
ku kenangmu dalam doaku


rindu pasti terlerai nanti
engkau kan tetap ku ingati
andai ku tiada disisi
di hati tetap menemani..




p/s : snyngi ibu anda sblm mnyangi seseorg hamba Allah yang haram bagimu...



Kekasih ALLAH..



Malu rasanya mengatakan cinta
kepada dia kekasih ALLAH
kerana dia insan mulia,
sedangkan diriku insan biasa


Kupujuk jua hati dan jiwa,
meluahkan rasa cinta membara
didalam pujian ucapan selawat
tanda penghargaan seorang umat


Selagi upaya kuturuti ajaranya,
apa terdaya ku amalkan sunnahnya
moga didunia mendapat berkat
di akhirat sana beroleh syafaat


kerana peribadi aq terpesona
kerana budi aku jatuh cinta
rinduku padanya tidak terkata
nantikanlah daku di taman syurga


sesungguhnya apa yang ku dambakan
adalah cinta Allah yang Esa
kerana cinta kepada Rasulullah
bererti cinta kepada ALLAH..


p/s : bnyk2 la selawat..demi kebahagian dunia dan akhirat..

Kekasih ALLAH..

Selawat Cinta

Tak perlu mencari teman seumpama Balqis,
andai diri tidak sehebat Sulaiman,
Mengapa mengharap teman setampan Yusuf,
Jika kasih tak setulus Zulaikha,


Tak mengharapkan teman seteguh Ibrahim,
andai diri tak sekuat Hajar,
mengapa di dambakan hidup bak Siti Khadijah,
kalau diri tak sesempurna Rasulullah S.A.W.


Bimbinglah dirinya,
terimalah kekurangannya sebagai satu keunikan,
carilah kebaikan pada dirinya,
bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah...
dia akan terus menjadi milikmu.


Pesanku,
orang yang dapat menguasai cintanya,
adalah lebih gagah daripa Jeneral yang dapat menakluki 1 bandar,
cinta bukan untuk melemahkan hati bukan jua untuk membawa putus asa atau tagisan,
tetapi cinta menghidupkan penghargaan,
menguatkan hati dalam perjuangan,
Berani menempuh onak dan duri sebuah kehidupan.


Carilah cinta yang dapat memberikan kegembiraan berpanjangan,
bukan yang membuatkan kita menderita berzaman-zaman!!!
ingatlah kata ulama',
"untuk bahagia,cintailah sesiapa yang mencintai dirimu, bukan sesiapa yang engkau cintai."
mungkin aku seorang yang tidak ada apa-apa,
tetapi aku jua mempunyai jiwa,
jiwa cinta ini penemanku,
dunia dan akhirat.


p/s : cintailah dirinya bkn krna paras rupa dan harta'y, ttpi cintai diri keranaNya..hadir dirinya untuk mu kerana di pertemukan izinNya..oleh itu cintai diri Tuhanmu terlbh dhulu bru dirimu, ahli keluargamu, org d'sekeliling mu n baru manusia yg hadir sebagai pendamping hidupmu buat selama2'y......

"Aku rasa Sungai Nil dan Mesir adalah Jodoh"










Teringat Bait kata yang aku baca dalam blog seorang sahabat. Bertemu kembali ketika menonton sebuah filem Indonesia yang berlatar belakangkan tanah bumi Anbiya iaitu "Ayat-ayat Cinta". Ya, bagi aku juga Sg. Nil dan Mesir itu Jodoh. Mesir itu sangat indah bersama sungai yang terpanjang di dunia, tanpa sungai Nil malam dan siang di Mesir itu bagaikan tidak hidup. Kedinginan Mesir masih lagi ditemani sungai Nil hingga kini. Tidak pernah ia meninggalkannya. ..dan tidak pernah pula ianya kering. sungai Nil penyejuk hati Mesir ...Mesir itu sangat memerlukan sungai Nil dalam kehidupannya begitu juga sebaliknya kerana itulah juga ku merasakan sungai Nil dan Mesir bertemu.




Ah!!! tetiba jak ne rindu pada Mesir ( ceh trip jak ne padahal tak pernah pergi sana pon..cma dengar creta kwn jak hehehe) hembusan angin yang begitu halus di waktu petang. sambil sayu melihat arus sungai Nil boleh membuatkan jiwa ku tenang dari gusar. Sungguh rindu melihat wajah sungai Nil yang sentiasa mengingatkan aku pada kisah Nabi Musa a.s. yang di hanyutkan oleh ibunya, khuatir anaknya di bunuh oleh Firaun Laknatullah


"aku rasa sungai Nil banyak mengajar ku erti kesabaran dan ketabahan "


"Ya Allah jika jodohku jauh, dekatkanlah"


"jika jodohku sukar permudahkanlah"


ne doa yang biasa org amalkan lah...
"Kurniakanlah aku ya Allah suami yang soleh, anak-anak yang soleh dan soleha, keluarga sakinah, mawadah dan warohmah, agar aku dapat mengenal erti cinta kepadaMu"


p/s : beramal soleh di jalan Allah..nawaitu untukNya.. :)

Saturday, 2 April 2011

18 Tanda Suami Soleh

1. Suami yang iklas melaksanakan perintah ALLAH  dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya ke jalan ALLAH.

2. Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada yang zahir mahu pun batin..(jan senyum2 plak klo bca ne hehehe....)

3. Suami yang sedia memberikan nasihat , bimbingan, dorongan, didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tanggah juga terhadap Allah s.w.t.

4. Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.

5. Suami yang dapat memberikan perhatian dalam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatan.

6. Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makan yang sempurna mengikut kemampuan.

7. Suami yang penyabar dan tidak menggunakan kekerasan dalam menyelesaikan masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.

8. Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.

9. Suami yang sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan dan pergaulan yang baik kepada isteri.

10. Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak didedahkan kepada orang lain .

11. Suami yang iklas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anaknya.

12. Suami yang menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat seperti meminum minuman keras, berjudi, menipu, berzina, mencuri dan sebagainya.

13. Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya.

14. Suami haruslah bijak memahami isi hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jagan biarkan dirinya dalam keadaan sedih.

15. Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin.

16. Suami haruslah menahan dirinya daripada bergaul bebas dengan wanita lain.

17. Suami yang dapat menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.

18. Suami yang bijak dalam memimpin rumah tangganya dan melaksanakan tugas dengan penuh amanah serta bertanggungjawab.

p/s : aq inginkan suami soleh tpi aq rsa dri bukan cri2 wanita soleha..
       (hehehehhe ne lum wajib kawin lagi r...jan salah anggap)

4 Golongan Lelaki Masuk Neraka Kerana WANITA!!!

Perempuan merupakan penyumbang yang paling besar menyebabkan lelaki masuk kedalan NERAKA ALLAH. Bnyk llk yg trjebak ke alam maksiat kerana perhiasan wanita trutama'y pda zaman sekarang terlalu ramai perempuan yang mededahkan aurat mereka sehingga menyebabkan berlakunya maksiat dan sebagainya.


Perempuan yang tidak mempunyai kesedaran agama adalah diibaratkan sepertimana anak panah syaitan yang sentiasa memanah lelaki-lelaki sehingga berlakunya maksiat. Contohnya di sebuah kedai kereta itu mempunyai wanita seksi, mesti ramai lelaki yang mengunjungi kedai keretanya bukan kerana mahu membeli keretanya malahan nak tengok pompuan seksi tu je...


Firman ALLAH yang bermaksud "janganlah kamu menghampiri zina".
Firman ALLAH lagi "Hai anak adam peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka,, dimana bahan pembakarnyaialah manusia dan batu-batuan..."


Terdapat 4 golongan lelaki yang ditarik ke NERAKA disebabkan WANITA ,sepertimana yang di jelaskan dalam artikel ini!!!....


1. AYAH
Apabila seorang bergelar AYAH tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan atau kebajikan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak perempuannya tidak menutup aurat....tidak cukup kalau hanya memberikan kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya ke dalam....!!! NERAKA


2. SUAMI
Apabila seorang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isteri, bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suaminya tetapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahramnya, apabila suami berdiam diri...walaupun dia seorang alim ulama (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik jua oleh isterinya...


3. ABANG 
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita itu jatuh pula kepada abang-abangnya jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya di biar melencong dari ajaran ISLAM....tunggulah tarikan dari adiknya di AKHIRAT 


4.ANAK LELAKI
Apabila seorang anak tidak menasihati ibunya perihal perilakunya yang haram disisi ISLAM, maka anak itu di soal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak nantikan tarikan seorang ibu di sana (akhirat)...


Empat golongan inilah yang akan menghidu bau-bau neraka (masuk ke dalam neraka) disebabkan oleh wanita mari bermuhasab diri masing-masing, adakah kita tergolong dalam golongan ini, kalau tergolong marilah cepat-cepat bertaubat, beristigfar, dan cepat-cepat memohon ampun kepada  ALLAH akan kesalahan-kesalahan yang kita lakukan. Kepada kawan-kawan q yang tersayang jika ada trsasul kata dalam artikel saya dijemput, diundang n dipersilakan untuk memberi komen..sma ada yg membina mahupun tidak itu amat bermakna untuk saya memperbaikan kesilapan yang saya lakukan...


p/s: berubahlah demi kebaikan bersama...sentiasa tanam dalam diri sifat istiqomah, istigfar n muhasabah dlm dri untuk kepentingan bersama...kerana mulut badan binasa...hehehehe