Thursday, 31 January 2013

As-Sobru minal iman..

Sabar...sabar dan teruslah bersabar...usaha dahulu..bila dah dapat hasilnya pasti ini membuat kita gembira..
plan kat otak sekarang ne nak pkai ipad ngan gajet samsung galaxy..erm kena beli satu-satu dulu..pokai la sya kalau beli dua..nak beli pakai duit sendiri...tak mahu beli guna duit orang tua..

sabar dulu..kumpul duit dulu..baru beli..kalau terburu-buru pula kang nanti xrasa nikmatnya..

Wednesday, 30 January 2013

Kenapa Tak Pandai

Astagfirullah alazim..pa nak jadi dengan diriku ne haaaa malunya...
biarpun dia abang ku sendiri namun rasa malu sebagai seorang perempuan tu tetap ada
hemmm Ya Allah kenapa dekat umah ne aku tak pandai masak pula..pa dah jadi dengan diriku ne..sekolah bukanlah alasanku lari dari tidak tahu untuk masuk dapur..

Hari tu balik umah ibu..saya mengadu kat ibu..ira cakap "ibu kenapa dekat rumah abang tu ira tidak pandai masak ibu..bikin malu diri jak ne"...
ibu cakap "emm biasa lah bah tu..rumah barukan mungkin ira tidak selesa duduk di situ"..


erm..hari ne hancur hatiku..hancur sebab..apasal bengap sangat ne sampai masak nasi goreng pon boleh hangus..da lah hangus letak bahan pon boleh salah..bodohnya aku..ya Allah..
sepatutnya ira goreng dulu ikan masin tu baru masak bawang..ini tak ira pergi bagi masuk dulu bawang lepastu baru masuk ikan masin...macam mana ikan masin tu nak garing klo dah bawang tu nek bau..erm menyampahnya..benda senang pon saya tak boleh ingat ka..melampaunya..ketara sangat anak manja..cakap jak duk umah tapi masuk dapur pon ketara lah tak pernah jengguk dapur..dah la salah letak bahan...kurang rasa lagi tu..haish memang betol2 tak kick la masak kat umah abang ne..

Kesian abang saya..dah lah baru pulang kerja..dapat makan pula tu masakan tidak sedap..kesiannya dia..

abang ira kalau bab-bab masak ne...erm kalah pompuan..dia memang pandai masak...tambah lagi dapat isteri yang orang Pahang hemmm memang pasangan kick la..dua-dua kalau dapat masak pasti gemok lama2 duk sini..dah la cuti 9 bulan..kalau lah 9bulan juga ku tinggal ngan abang ne...memang hasrat nak kurus tak menjadi lah jawabnya...

suami isteri bekerja sebagai seorang guru...selama tinggal ngan dorng ne..ira paham sudah bagaimana situasi sebagai seorang guru...apatah lagi yang sudah mempunyai anak..ciannya hidup..memang penat..mana lagi melayan karenah kerjja,murid ngan anak..huiii tak sanggup saya nak lalui kehidupan abang ku ne..penat kesian dorg...

di dapur berdua ngan abang saya...waktu tu dya baru balik kerja..dya minta tolong ngan saya potong sayur..dya tanya saya sudah makan ka taw belum..saya jawablah belum..alasan xlapar..erm padahal perut ne siap men drum sudah..cakap jak lah bah kalau nda pandai masak tu kan habis creta..hahaha..

tiba2 abang saya tanya..ira ne memang tak pandai ka goreng ayam.."yup"
pandai ka ne masak nasi.."pandai..(cuma kat umah abang ne smua benda ira ttiba xpandai bah)..
habis tu napa masak nasi..kadang terlebih air..kadang terkurang air.."sebab tu beras wangi susah ira maw agak airnya"
nah kalau begini stiap kali abang masak..kaw kena tengok ..blajar kaw dari abang ne.."erm iya"

malunya adakah patut pompuan blajar masak dari lelaki..erm sabah jak la..dah lumrah nda pandai masak kan..tabah jak la.....

terlintas juga difikiran..saya dah 20 tahun tapi tak pandai masak..pa lah anak dara ke ne taw anak teruna..
aish nasib nasib...

Sunday, 27 January 2013

Ku Ukir Senyuman Walaupun Pahit


Kusangka panas sampai ke petang
rupanya hujang ditengah hari..
hanya itu yang mampu ku gambarkan 
dalam situasi yang ku alami hari ini

bibir tetap mengukir senyuman
walaupun hati merintih kesakitan..
tagisan tidak dapat ku luahkan melalui air mata
tangisan itu hanya mampu ku luahkan melalui hati
hatiku menangis dan merintih

Hati ku menangis menagih kasih sayang darinya
kasih sayang yang pernah dicurahkan padaku
namun kesakitan itu hanya aku yang dapat merasai
hatiku sakit..sakit yang tidak terunkap

namun kesakitan itu hanya mampu ku pendam
hanya mampu kusembunyikan dengan mengukir senyuman
senyuman kebahagian kupancarkan dari riak wajahku
aku hanya berharap dia mengasihi seperti dulu


Hari ini semua keluarga berkumpul...sehinggalah sepupu seangkatan pon datang rumah abang saya..sebab anak dia yang nombor 2 ngan 3 ne sambut kelahiran..maksudnya sambut hari jadilah macam tu... saya dengan seorang abang saya ne..kami macam dah adik beradik sudah..sebab pantang bertembung kerja kami bergurau jak..dia menganggapkan seperti budak kecil yang masih mengenakan baju sekolah skirt biru...

aku dianggapnya seperti budak kecil yang tidak tahu apa-apa..hanya tahu main sahaja...aku senang dengan layanannya terhadapku...namun sejak kebelankangan ini aku ada buat kesalahan..kesalahan yang menyangkut banyak pihak..sejak itu dia seperti tidak melihat kehadiran ku dihadapan matanya...apakah aku mulai dibencinya...aku hadir dihadapan matanya namun kenapa dia tidak menegurku..
tegurlah aku sekurang-kurangnya bertanya khabar atau apa pon...

setelah perasan dengan tingkah lakunya...hatiku terusik...hatiku merintih kesakitan..menangis kesakitan..hanya aku sahaja tahu apa yang kurasakan ketika itu...aku depan matanya..namun kenapa dia tidak ingin memihat wajahku..kenapa dia langsung tidak menegurkan..benci sangatkah dia denganku..banyak betul persoalan ketika itu bermain difikiranku..hatiku menangis..menangis yang tidak tertahan..namun ku kuatkan hati untuk tidak mengeluarkan air mata...malu tidak tertahan..besar sangatkah kesalahan itu yang ku lakukan sehingga tidak dapat dimaafkan..baru sekali ku buat kesalahan sudah ini yang kudapat..

astagfirullahalazim....diriku dapat merasakan yang kini aku berada dalam dunia kegelapan..aku umpama hidup keseorangan..aku tidak kuat menjalani hidupku lagi...aku lemah ya Allah..orang yang kusanyangi sudah mulai membencikan..ini bukan prasangka..namun inilah ku rasai melalui reaksi keluarga yang dipancarkan padaku..aku rasa tak nak lagi la datang umah kampung..nak stay jak la di umah ibu ngan abang ne..namun setiap hari abang ne akan pergi kampung sebelah petang...hatiku ingin kesana berjumpa ngan akak,abang ngan mak cik..namun jika sudah begini ceritanya...aku tidak mampu berhadapan dengan mereka..aku lemah ya Allah..aku hanya mampu beristigfar..aku ingin lenyap dari dunia ini...hanya tangisan yang menemani ku..







Hari ini 

Friday, 25 January 2013

Edit Picture

ne yang edit-edit gambar ne ketara sangat la bah rindu dengan kawan-kawan di sekolah..hahaha bagus juga lah kalau kamu rindu dengan kami ne..hehehe
zaman sekolah dulu..malas plak ya kamu(lelaki) mahu hadir p sekolah..sekali habis sekolah baru pula kamu rindu-rindu r..

apa-apa pon saya mahu ambil gambar kamu edit ne..mana tahu satu hari kamu kasih hilang gambar ne..adalah juga aku simpan kan..









Pihak Terlibat
  • Nur Zarith Sofea
  • Zunoor Fazida
  • Azmashanti
  • Noorazilah
  • Norasimah
  • Noranizan
  • Nor Sahairah
  • Norlin
  • NurFaishah
  • Azesah
  • Farah Nabila
  • Nurul Jannah
  • Fatimah Zida
  • Noormilah
  • Saemah
  • Noraisyah
  • Putri Aimuni Izzaty
  • Nurfarah Bibiyana
  • Mohd Najib
  • Mohd Farid
  • Mohd Yusuf
  • Mohd Lazim
  • Kevin Francis
  • Mohd Badaruddin
  • Mohd Shafiq
  • Dzulfadli Majid
  • Dzulfazli Bastani
  • Mohd Farizan
  • Azri 
Editting By
Mohd Yusuf Noor

Jurugambar
Mohd. Farid Zakariah

Pengarah
Nor Sahairah Jalil
(hahaha jangan jeles ne blog aku)

Monday, 21 January 2013

Abah

Tidur tadi tetiba abah muncul dalam tidur..rindu plak..plan hujung minggu ne maw balik umah la..duk rumah abang ne kerja tidur jak ne..bosan asyik online memanjang jak 
malam pula jadi kelawar..haish tabah jak la

selama 9 bulan ku cuti ne..apakah ini yang harus ku lakukan...adoiii
hajat menguruskan badan nampaknya tidak akan tercapai..
makan lama duduk dirumah ne..apa lagi melakukan operasi waktu malan..online sambil makan
erm jawabnya memang lah gemuk adoii..

erm balik pergi cerita asal...tetiba ne rindu dengan abah..hehe mungkin abah rindu ira kot
sebab dalam adik beradik ne ira jak satu-satunya yang ikut sebelah abah dari segi wajah sampailah perangai..memang anak abah lah..

saya sayang mak saya 
saya sayang abah saya..

Minggu terakhir Persekolahan...

hehehe..saja maw upload gambar sebab tetiba ingat semua kenangan sekolah tahun lalu..semeua masalah boleh dihapus namun hanya satu yang tidak dapat dihapus walaupun dipadam menggunakan liqued paper hehehe..itulah dia kenangan..kenangan tidak dapat dihapuskan..walaupun ianya sudah berlalu 10 tahun yang lalu namun bila di kenang semua pasti teringat semua kejadian tersebut..hehehe

jom layan la gambar kami yang tidak seberapa ne

Dari atas eja,sima,aznah,farah,ezan n ira


#norasima adilon












Dari Tudung putih zida,ira,aznah,farah,sima n ezan





























farah dan shanty



#Fatimah zida binti Mohd Yaakub



Dari kiri ezan, farah,mila,jannah,zida,ira n sima

Dari kiri zunoor,ezan,shanty,farah,sima n mila

















ezan n farah



#Nor Sahairah binti Jalil



ezan,farah,mila,jannah,zida,ira n sima






Keindahan pulau


Malam-malam begini tetiba pula upload gambar-gambar waktu di pulau
bukan apa sengaja bah maw bagi ingat-ingat 
kenangan di pulau waktu sama kawan-kawan

Kawan-kawan saya sekarang tengah join satu persatuan
persatuan ne tujuannya ditubuhkan untuk memelihara 
keindahan pulau-pulau yang terdapat di SEMPORNA ne
saya pon apa lagi teruja la..
kawan saya yang join ne cuma nak isi masa kosong sahaja
tu yang dia cakap

Dia tanya saya..apa yang best sangat pergi pulau tu
la dia tanya saya soalan itu..apa la
dia tidak tahu ka..nampak keindahan alam semulajadi ne
buat hati kita rasa terhibur dan tenang..

Semporna : Pulau Kalapuan

erm..kalau sebut jak Pulau Kulapuan..saya rasa nak pengsan je mengenang nasib disana..
apa tidaknya tepat-tepat matahari di atas kepala ne pukul 12.00 tengah hari..adakah patut kami peri putar pulau tu..sudahlah pulau tu panjang ya Allah..itu pun kami putar baru setengah..baru setengah tu rasa macam puasa sehari taw..bayangkanlah kalau kami putar habis pulau tu..bukan lagi rasa puasa sehari..tapi puasa sebulan ya...kalau sudah tidak tahan apa lagi telan jak air masin tu habis creta..hahaha..








setibanya di pulau..masing-masing mendirikan khema untk berteduh..














kawasan lapang yang terdapat di pulau Kulapuan
























ira, dino, sem dan kak merry

menikmati keindahan pulau kulapuan
#Nana































laaaa da habis rupanya hahaha
#tahunmelawat pulau 
hahaha