Friday, 21 December 2012

Fatwa Rokok





 Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan hukum merokok.Muzakrah telah memutuskan bahawa merokok adalah HARAM mengikut pandangan islam kerana kemudaratan yang ditimulkannya.

Hujah menegakkan hukum

a) Rokok mengandungi pelbagai jenis RACUN
Fakta-fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg nikotin dan pelbagai bahan kimia yang lain.Setiap sedutan asap rokok sama seperti seseorang menghidu sebanyak 4000 jenis bahan kimia yang boleh memudaratkan badan

b) Rokok risiko bagi penyakit serius
Rokok bukan sahaja menimbulkan masalah kepada perokok,malah ia berada pada ranking keempat dalam senarai faktor bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia seperti risiko barah,penyakit jantung dan masalah pernafasan.Antara penyakit lain ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak, ulser perut, strok dan penyakit paru-paru

c)Fatwa Imam Al-Syafi'i
Imam al-Syafi'i telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya al-Um iaitu: "sekiranya mereka mengambil sesuatu (makanan,minuman atau sesuatu yang boleh dihisap,dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan,maka perbuatan itu jelas haram.(Ini termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian.Saya tetap memfatwakan ia adalah haram.Allah SWT mengharamkan (apa juga jenis) pembununhan kerana membunuh bererti membunuh diri sendiri.

sumber: Mohd Wahid Abd Hanif (SOLUSI)

Thursday, 20 December 2012

MACHO Seorang SUAMI

Suatu hari,seorang wanita bersama suaminya menemui Khalifah Umar bin al-khattab.Dengan wajah seribu harapan,wanita tersebut meminta khalifah Umar agar mengizinkan dirinya bercerai dengan suaminya.

  'Wahai Amirul Mukminin.aku bukan bagi diriku dan bukan pula bagi suamiku ini.Bebaskanlah aku daripadanya,"ucap wanita itu penuh mengharap.

    Tetapi Umar tidak segera menjawab permohonan itu.Beliau memandang ke arah suami wanita itu. Rambutnya kusut-masai,kukuhnya panjang,janggutnya tidak terurus, wajahnya pula pucat lesi dan cara berpakaiannya benar-benar tidak sedap mata memandang.

     Lalu Umar memberi isyarat kepada lelaki itu.Beliau memerintahkan lelaki itu mandi, memotong kuku,memotong rambut dan menyisirnya dengan begitu rapi.Maka lelaki itu pun pergi melaksanakan perkara yang diperintahkan oleh Umar.

        Tidak berapa lama kemudian, lelaki itu datang kembali.Lalu Umar mengisyaratkan supaya lelaki itu memegang tangan isterinya yang langsung tidak mengenalinya.Wanita itu terkejut kerana lelaki asing itu memeggang tangangnya lantas berkata "wahai hamba Allah,subhanallah!apakah engkau tidak malu melakukan perkara seperti ini di hadapan Amirul Mukminin?"

         Melihat adegan tersebut,Umar ttersenyum lalu mejelaskan kepada wanita tersebut bahawa lelaki yang menggenggam tangannya itu ialah suaminya sendiri.

          Dengan tersipu-sipu,wanita itu berkata kepada khalifah bahawa dia ingin membatalkan permintaannya sebelum ini.Akhirnya pasangan itu kembali dengan mesra bergandingan tangan

          Begitulah seharusnya para suami mempersembahkan diri kepada isteri.Sesungguhnya isteri lapang hatinya apabila suaminya berhias untuk mereka,sebagaimana si isteri berhias untuk suaminya"Kata Umar mengakhirinya.

sumber :Dato' Siti Nor Bahyah Mahamood

Friday, 14 December 2012

Jalan Perpisahan Mengeratkan Ukhwah (Part II)

setelah lelah, penat semua otot-otot ne mendaki bukit tengkorak
inilah masanya merenggangkan otot dengan cara berenang
apa lagi bila nampak laut terjun lah..hehehe

Ne baru daki bukit tengkorak belum lagi daki Gunung Kinabalu
penatnya saya pun tak tahu lah macam mana
mungkin skru-skru di lutut ne habis longgar lepastu tercabut
hahahaha...apa lah..
serius kalau tak biasa mendaki alamatnya berjam-jamlah ambil masa nak sampai puncak
tapi pasal di bukit tengkorak tu saya lupakan seketika
saya lebih fokus dulu ke resort mayuki ne...hehehe
jom sejukkan badan mandi waktu tengah hari ne...

 Trip To Mandi Manda




yang kayu dekat atas tu...sekarang dalam keadaan
baik pulih sebab roboh...kawasan tu adalah kawasan
melakukan aksi menjunam...ada tiga tingkat..

waktu roboh tu ada juga penjunam mati
tapi mati bukan sebab kena himpit..dengar
cerita mati sebab waktu sudah terjun orang tu
belum timbul dari air lalu ada orang terus terjun
lalu orang yang belum terjun tu tertimbus la kat dalam air
pengsan selama satu jam..setelah dijumpai disahkan
meninggal dunia..




semuanya tinggal kenangan bersama kawan-kawan seperjuangan
kenangan tersebut diletak dan disimpan dalam memori otak kami
gambar yang diambil ditatap untuk dijadikan sebagai bukti
bahawa kami memiliki kenangan yang tidak boleh di ungkap dengan seribu makna

Tarikh     : 13 Disember 2012

Tempat   : Resort Mayuki, Kampung Tampi-Tampi Darat,Semporna, Sabah. Malaysia

Masa      : 0930 a.m - 1410 a.m

Sahabat  : Ira, Ezan, Sima, Zunoor, Shanty, Norlin, Gylang, Zarith, 
                Eja, Azry, Farid, Najib, Kevin, Zulfadli, Jelita, Shafiq, Madsyah
               

Jalan Perpisahan Mengeratkan Ukhwah

hari ini merupakan perjumpaan kami yang terakhir kali
setelah selesai menduduki stpm hari kemarin (12-12-12)
6A Melur semua pakat hari ne jalan ramai-ramai satu kelas putar-putar semporna
perjalanan kami hari ne adalah pergi ke Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak dan Resort Mayuki
memang menyeronokkan la sehari bersama mereka...
hari ne semua orang sakai (sporting) betul...

Trip To Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak
 Di kaki Bukit Tengkorak
Bahagian daftar diri

Gerbang sebelum daki Bukit Tengkorak




perkarangan muzium Bukit Tengkorak

 Pondok perhentian pertama








kawasan penemuan artifak
Bukit Tengkorak

Wednesday, 12 December 2012

love friends

alhamdulillah sekarang rasa betul-betul dapat bernafas lega
akhirnya beban yang tetanggung di otak ne terlerai juga
apabila 12 12 12 merupakan tarik terakhir saya peperiksaan...
alhadulillah syukur ke hadrat Allah semuanya sudah selesai...
rindu dengan bantal, tilam....rasa nak tidur sampai esok..
tanpa ada gangguan penggera alarm...hehehe

tadi dekat sekolah sempat juga lah ambil gambar walaupun cikit jak...
ne kira terakhir sudah la perjumpaan kami...
I LOVE MY FRIENDS

Mohd yusuf nor dan mohd lazim bujang silam





saya- Azri masamah dan norasimah adilon

fatimah zida dan noormilah sarabini


Tuesday, 11 December 2012

Senyum seindah suria


hari ini merupakan temujanji ku dengan hospital pergigian
hari tu dapat panggilan sebab nak tempel gigi
tapi bila dah sampai sana lain pula
saya kena cuci gigi dlu baru buat temujanji baru untuk tempel gigi
biarlah yang penting gigi saya sihat..

sakit juga cuci gigi ne sampai keluar darah gusi
tapi hasilnya huhuhu tengok lah gigi saya
senyum seindah suria hahaha
bersih gila...tiada lagi yang namanya karang gigi...

jangan lupa buat pemeriksaan gigi sekurang-kurangnya 6 bulan sekali
bagi mengelakkan kerosan gigi


Sunday, 9 December 2012

Sebiji Kuih Bom



Haa kuih bom ne ada sejarannya
bila lihat kuih bom jak ne saya trus ingat apa kemalangan yang berlaku

waktu tu, waktu rehat sekolah
kelas riuh rendah,kebetulah kawan pergi kantin
beli juadah,apalagi saya ponmalas nak naik turun tangga yang tiga tingkat tu
saya kalau nak naik turun tu berpikir banyak kali tu pon turun naik dalam keadaan terpaksa jak

Bila kawan saya dah sampai dari kantin kuih bom yang saya pesan tu dya lupa nak beli
eh bukan lupa beli tapi dah habis...
hemmm kebetulan kumpulan saya ne sibuk jak bercerita..
tetiba datang sorang kawan ne bagi saya kuih bom.
tapi kuih bom tu bukan Eja yang punya tapi Yusuf ke taw Farid saya pun tak pasti..

Bila dah kuih tu sampai di tangan saya,
waktu kuih tu saya buka da dari plastiknya
tetiba Yusuf mintak balik kuih tu
sebab farid tak bagi Ezan makan...
malunya saya...

sejak hari tu saya malu dah nak jumpa Yusuf...
kawan-kawan fikir saya jatuh cinta dengan yusuf sebab saya langsung tak tegur dya
senyum pun tak pa lagi nak tenguk muka dya..
saya buat macam tu sebab saya malu dengan dya pasal kuih tu...

haaa tu la bila nampak kuih tu
kawan-kawan pasti usik saya
 saya pun malu sendiri bila ingat peristiwa hari tu...

Saturday, 8 December 2012

Serius Aku Takut

Sekarang tengah cuti sekolah...sebelum bermulanya 1 lagi kertas terakhir saya..
jadi ada cuti 6 hari ne sebelum sekolah balik...balik rumah la jumpa ibu
rindunya dengan orang rumah terutama sekali ngan ibu..
ira ngan ibu kalau sudah jumpa hemmm macam kawan semua hal ira cerita
satupun ira langsung tak da men tapuk-tapuk sebab ibu ne berfikiran terbuka dan setiap apa yang ira cakap
ibu pasti bagi nasihat dan pendapat yang boleh saya terima dengan hati terbuka

Ha...waktu di dapur la ira paling suka kacau ibu...hehehe
ada satu soalan yang selalu saya bangkitkan..ibu pasti jeling
hehehe kalau sudah iu buat muka begitu pa lagi...
makin suka lah hati ini mengusiknya..hehehe nakalnya

dialog ira ngan ibu..

"ibu ira rindu la ngan boyfriend ira ne...
esok nak bawa ira jumpa di pekan..
ira takut ne bu nak jumpa dya.."

hehehe nakal betul punya ayat...

"iyalah tu...satu hari cakap ira tu pasti jadi doa..
cakap lagi ya...nanti jatuh cinta baru tahu"

tersirap darah aku dengar ibu cakap...
tetiba terdiam terfikir apa yang ibu cakapkan tadi...
benda paling aku takut adalah jatuh cinta...
boleh dikatakan trauma juga nak jatuh cinta ne...

TRAUMA sebab tak sanggup alu hubungan percintaan cam orang lain..
aq "takut" satu hari jatuh cinta
kawan-kawan selalu cakap cinta itu kadang indah kadang MENYAKITKAN
abang saya pun bila sudah bergaduh dengan girlfriend dya
mula lah marah-marah di telefon bila habis bercakap tu lempar telefon tu pi dinding
adui na sayangnya iPhone 4s lagi tu...sayang betul...

Aku tidak nafikan terkadang aku rasa suka dengan seseorang
tetapi mengingatkan akibatnya
aku trauma untuk melaluinya
bukan itu sahaja
agama islam melarang kita melakukan cinta yang boleh melalaikan
aq takut jika bercinta nanti membuatku lalai...

Tips – 6 Petua Tangani Stress Secara Harmoni





Tenang. Damai. Aman. Tenteram & Bahagia.
Ia adalah hak milik semua insan.
Picture By Pengiran92 of LangitIalhi


Stress.
Bila sebut pun kita akan terasa tekanan dan himpitannya. Itulah penangan stress. Stress bukanlah sesuatu yang perlu dilenyapkan dan dihapuskan dalam kehidupan kita. Tetapi ia perlu ditangani dan diurus dengan bijak dan betul.
Unik dan istimewanya kehidupan ini – ia diwarnai dengan pelbagai situasi dan keadaan. Salah satunya ialah stress, tekanan dan himpitan. Cuba banyakan hidup tanpa stress?
Kita akan menjadi bosan. Sekiranya hal ini berlaku, kerja dan produktiviti kita merudum , tidak proaktif dan menurun. Namun, stress ini perlu dibawah kawalan dan tidak boleh berlebihan serta membawa mudarat.
Sebagai muslim, kita benar-benar yakin segala ujian, musibah dan cabaran itu datang daripada Allah SWT. Imanlah yang akan menjadi tonggak utama kepada penyelesaian setiap stress yang kita hadapi. Bertitik tolak daripada inilah, kita harus tangani stress secara harmoni, penuh pengharapan dan pergantungan kepada Allah SWT. Ayuh kita semak, petua-petua ini :

(1) Ubah wajah Stress secara positif
Langkah paling awal ialah mengubah paradigm kita tentang stress itu sendiri. Katakan pada diri stress itu adalah sebahagian daripada diri, jiwa dan kehidupan kita!
Nescaya, kita akan rasai sesuatu yang berbeza daripada orang lain. Minda positif dan cara pandangan yang baik akan membawa kepada cara berfikir yang mengharmonikan kehidupan ini. Sedarilah hakikat ini dengan merenungi firman Allah SWT yang bermaksud :
“ Sesungguhnya manusia dijadikan bertabiat resah gelisah. Apabila ditimpa kesusahan dia berasa keluh kesah. Dan apabila mendapat kesenangan dia sangat bakhil.”
( Al-Ma’arij  70 : 19-21)

(2) Mulakan hari anda dengan AMAD!
AMAD? Macam nama orang pula? Boleh berkenalan.

A = Al-Quran
Ma = Mathurat
D = Dhuha ( Solat Sunat)
Hari yang dimulakan dengan AMAD adalah hari yang sangat tenang, bahagia dan mententeramkan. Ia berbeza dengan hari-hari yang berlalu tanpa AMAD ini. Kerana apa?
Hati, jiwa, perasaan dan sanubari kita berhubungan kuat dengan Allah SWT. Rabb yang melimpahkan segala ketenangan, cahaya dan kebahagiaan kepada manusia. Tiada hari yang lebih baik, mulia dan berharga daripada hari-hari yang jiwanya dekat dan hampir dengan Allah SWT.
Ingatkah kita dengan sabda Rasulullah SAW kepada Bilal RA yang bermaksud :

“ Wahai Bilal, tenangkan kami dengan solat.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Ayuh, AMADkan diri anda!

(3) Kemas, susun dan atur tempat kerja anda!

Kekadang kita stress sebab kita serabut! Pandangan mata kita diserabut dengan tempat kerja, kediaman dan suasana pejabat yang serabut.
Jadi, langkah paling praktikal ialah kemas, susun dan atur segala peralatan, kemudahan dan kerusi meja di temapat kerja kita. Kalau kita pelajar, meja belajar mesti berada dalam keadaan yang menyenangkan.
Kata boss saya : “Pastikan meja tip top!.”
Cuba lakukan, dan kemudian nyatakan perasaan anda setelah semuanya kemas, bersih, tersusun dan teratur. Kongsikan ya!

(4) Gunakan haruman yang menyegarkan
Saya pernah hadiri satu kursus pengendalian dan mengurus stress. Menariknya, salah satu cara yang diketengahkan dalam menghadapi stress adalah melalui aroma terapi bau-bauan.
Secara fitrahnya, bau yang wangi, harum dan sedap dihidu dapat memberikan ketenangan, kedamaian dan keharmonian kepada jiwa. Kerana itu juga, salah satu perkara yang dicintai oleh baginda Rasulullah SAW adalah wangi-wangian.
Saya cuba mengamalkan kaedah ini. Di bilik kerja, kediaman, kamar tidur dan di dalam kereta saya akan letakan satu wangian yang dipanggil lavender. MasyaAllah – kehidupan saya semakin nyaman dengannya.
Anda ingin cuba? Saya syorkan. Cubalah dengan wangian yang selesa dan sesuai dengan anda. InsyaAllah, itu ikhtiyar kita.

(5) Kikis dosa, bintik-bintik hitam di hati dengan TIM!
Salah satu, kesempitan dan himpitan hidup adalah akibat perbuatan dosa. Dosa akan menyebabkan kita diburu oleh perasaan bersalah dan terus bersalah. Akibatnya, stress hadir tanpa kita sedar.
Oleh itu, kikis dan buang dosa-dosa yang melekat dalam jiwa kita dengan TIM. Apa pula ini?

T = Taubat
I = Istighfar
M = Muhasabah
Kesannya? Kehidupan kita menjadi luar biasa. Hati tenang, jiwa tenteram dan nurani begitu damai. Lihatlah ahli-ahli taubat, mereka menghirup keharuman taubat di awal-awal pagi dengan solat taubat dan akhirnya terpancar ketenangan di wajah mereka yang penuh berseri.
Tidakah kita teruja untuk menjadi seperti mereka?

(6) Kurangkan Gossip dan menjadi penunggu Gossip
Akhirnya, langkah ini adalah langkah yang tersukar. Gossip, kata-mengata, menyebar fitnah atau budaya mengumpat tumbuh subur di kalangan manusia. Realitinya, ia berlaku disemua tempat, kedudukan dan masa.
Gossip adalah suatu perbuatan yang menyeronokan jiwa. Sekali terkena, kita akan ketagih. Menjaja keburukan, keaiban dan kesalahan orang lain sememangnya selari dengan kehendak hawa nafsu. Tetapi, ramai yang tidak sedar kesannya kepada keharmonian jiwa?
Kita akan bersangka-sangka buruk kepada sesiapa sahaja.
Hati kotor dan semakin hitam kerana sebar gossip adalah suatu dosa.
Gossip memang best, seronok dan mengasyikan kerana ia disukai oleh jiwa manusia yang busuk.

Kerana itu, tanda jiwa kita bermasalah dan stress – kita sukakan dosa. Dan salah satunya ialah menjaja gossip di mana-mana. Justeru, jika terasa amat-amat tension, tertekan dan sebagainya : tanyalah dalam hidup anda, adakah aku ini penggosip yang tegar?
Anda setuju?

Penutup : Hiduplah Dengan Hembusan Ketenangan
Jika dilihat balik, kita sebenarnya punyai pilihan sama ada untuk hidup dalam keadaan tertekan atau dalam keadaan yang penuh ketenangan.
Kita diberikan pilihan.
Tiada siapa pun boleh memaksa kita.
Terpaksa, dipaksa atau sebaliknya – semuanya terletak dibahu kita semua.
Kita punyai hak untuk merasai ketenangan yang dijanjikan oleh Allah SWT kepada semua manusia. Ketahuilah, ketenangan adalah hak milik semua insan!
Jadi apa lagi, sama-sama kita urus stress dengan harmoni!
——-


Sumber :  http://langitilahi.com/10825

Friday, 7 December 2012

Tadi dapat panggilan dari Hospital Pergigian
nampak jak nama Dental Hospital tertera di skrin telefon bergegar juga saya
tapi tetap juga nak sambut mana tahu dapat berita gembira kah...hehehe
Hemmm rupanya saya dapat temujanji yang saya ada
temujanji hari selasa tanggal 11 Dis 2012 tempel gigi

Haa temujanji ne pasti kes jumpa doktor...
sebenarnya saya jerak dah nak jumpa doktor
trauma habis gigi di cabut...
tapi kali ne tempel gigi..kawan saya cakap sakit juga tempel gigi ne...
pa pun demi kebaikan gigi saya semua penghalang redah je
pa palah yang jadi di  Dental nanti...saya tak kesah...
tapi klo boleh jangan lah bagi jumpa budak dua tu...nanti ada kes laik...
saya tak mahu lagi dengar pasal dorang bah...

apa-apa pun jumpa nanti hari selasa...
cerita-punya cerita saya tunggu jak la..
tapi kali ne munkin saya nak minta teman dengan abang saya
sebab semua kawan-kawan saya pasti sibuk belajar
kan tanggal 12 Dis 2012 tu kertas peperiksaan kami yang terakhir
jadi saya tak mahu la gangggu dorg


Jodoh drpd SYAITAN
awak dan dia bercinta dan semasa bercinta , awak berpegang tangan dan terus melakukan maksiat sehingga dia mengandung

Jodoh drpd JIN
awak suka pada dia tapi dia pula sebaliknya lalu awak menggunakan bomoh untuk mendapatkan cinta daripada dia

Jodoh drpd ALLAH
awak dan dia bertentang mata dan terus awak meminang dia dan dia menerima awak. InsyaAllah jodoh itu berkekalan sehingga ke akhir hayat dan itulah yang dinamakan Syurga Cinta

Thursday, 6 December 2012

Kenangan Persekolahan

13 Disember 2012 merupakan tarikh keramat buat aku dan sahabat yang kini di bangku sekolah
tarikh tersebut menyatakan bahawa itulah tarikh bahawa aku dan rakan seperjuangan harus berpisah dengan membawa haluan hidup masing-masing. Bukan itu sahaja yang harus kami tempuhi, kami berpisah mengambil masa bertahun-tahun untuk berjumpa. Agak berat juga hati ini berpisah terutama sekali dengan rakan karib saya iaitu sejak dari Tingkatan 1 lagi memang dah sama-sama,tempuh suka dan duka zaman persekolahan bersama, bercuti persekolahan bersama-sama. Namun inilah erti sebenar kehidupan bertemu dan berpisah merupakan rona kehidupan sebenar

Zaman persekolahan merupakan zaman terbaik dalam hidupku. Jika bersekolah tak payah fikir soal wang ringgit dan masalah girlfriend boyfriend special ne. Yang kita tahu main dan belajar sahaja. Tahun depan usia ku sudah menjangkau kepada 2 iaitu 20.Sebelum usiaku 20 tahun banyak hal yang telah ku fikirkan untuk menempuhi masa hadapan.

Aku berfikir bagaimana nasib ku kehadapan,apakah aku sudah di alam pekerjaan, menuntut di IPTA/IPTS. Soal jodoh taw pasangan hidup mungkin masih awal bagiku. Namun usia 20 banyak hal yang belum ku kecapi sehingga aku harus memikirkan soal jodoh.Sejak di bangku sekolah aku tidak ingin ada ikatan istimewa dengan seseorang yang boleh orang faham.Aku ingin hidup dalam persahabatan.Jika ada yang jentik hati ne, haaa tu musuh utama hehehe. Namun di usia ku mendatang aku harus matang untuk mencari pasangan hidup. Itulah mengapa ku katakan usia mendatang membuatkan kita untuk berdiri menggukan kaki sediiri tanpa ada bantuan dari orang lain lagi.

Nmau inilah realiti hidup yang harus ku tempuhi, harus ku jalani bersendiri dan hanya mendapat dorongan orang sekililng tetapi aku yang akan menggerakkannya. Aku paling rindu dengan pakaian sekolah ku walaupun hanya menuntut di sekolah baru selama 2 tahun.namun banyak hal yang membuat ku susah untuk melepaskannya... :(

Pakaian rasmi pada hari selasa dan jumaat sahaja

 Pakaian rasmi pada hari Isnin dan Khamis
pakaian pada menghadiri mana-mana seminar juga

Pakaian pada hari Rabu, Sabtu dan kelas Tambahan
Baju paling saya minat simple tak payah gosok (^__^)

Selamat Hari Jadi

Just for a both...
selamat hari jadi buat abang Azhar dan Irdina(anak buah)
kali ne meriah sikit la juga sebab sambut ala sederhana
tak seperti biasa ada majlis seperti ne
semua sibuk berkumpul 
buat BBQ la makan kat anjung rumah la..
memang lebih meriah la

Tapi oleh kerana kali ne
cuti sekolah semua tak kumpul
jadi sambut sederhana la

dan yang paling baik lagi
kek untuk kali yang pertama 
seumur hidup Ira 
Ira buat dan hias kek sendiri
sebab Ira jak yang ada masa
yang lain masak di dapur...

hehehe corakan saya yang pertama waktu buat kek
biasa lah pilih warna kegemaran (Ungu)




Haa sekali letak coklat tabur kat atas kek
rasa cam jadi kek hancur pun ada
ne bukan cadangan saya...kakak-kakak saya yang cadangkan



P/S : ucapan terbaik untuk hari jadi mu adalah
selamat meniti ke alam kematian...
jadi fikir-fikirkan lah
usia bukannya semakin muda
malah usia membuatkan kita agar lebih mencari
erti kehidupan yang sebenar...

Tuesday, 4 December 2012

Amanah bukan Penghargaan

Mendapat anugerah sebagai "Anugerah Pelajar Berdisiplin 2012"
alhamdulillah dapat juga anugerah tersebut walaupun tidak pernah terfikir akan merangkulnya
namun bagiku itu bukanlah satu penghargaan tetapi anugerah tersebut merupakan satu "amanah"
amanah yang harus ku jaga sebagai satu tanggungungjawab seorang pelajar contoh

Selama mendapat anugerah tersebut
setiap langkah dan gerak geriku sering menjadi perhatian ramai
bukan sahaja dari kalangan pelajar sekolah tetapi turut menjadi perhatian para guru
bukan sahaja guru Pra-U tetapi turut menjadi perhatian dari barisan guru Perdana

bagiku aianya cukup membebankan bagiku
namun itulah namanya rezki apabila aku harus menjadi contoh kepada adik-adik semua
Haaaaaa kenapa adik-adik?
sebab saya merangkul anugerah tersebut khas diberikan kepada pelajar Pra U2 sahaja (6Atas)
Sewaktu mendapat anugerah tersebut aku bukan sahaja menjaga nama baik ku
akan tetapi aku turut menjaga nama guru disiplin aliran Pra-U
menjaga nama kelasku

Syarat mendapat anugerah tersebut ialah
pelajar yang dahulunya banyak masalah disiplin (6Bawah) tetapi telah berubah apabila sudah berada di 6Atas
dan
pelajar yang merosot keputusannya turut menunjukkan peningkatan dalam akademik
aku bersyukur kerana terpilih...
kerana anugerah ini susah untuk dimiliki..

Terima kasih kepada badan disiplin terutamnya guru disiplin aliran Pra-U
kerana memilih saya menjadi contoh kepada pelajar lain...
anugerah ini bukanlah penghargaan tetapi amanah yang harus saya
bawa kemana sahaja selagi berelar pelajar..

Sunday, 2 December 2012

Nasi sudah menjadi Bubur

Kerana perasaan mara yang melampau,sakit hati
boleh menyebabkan orang yang tersakiti buat perkara bodoh di luar kewarasan akal...
aku tidak pernah terpikir untuk membuat perkara terkutuk tersebut..
kerana kata-katanya yang buat aku sakit hati,
aku sanggup buat perkara yang langsung tidak pernah ku fikirkan...

tapi aku tidak berniat untuk menyimpannya terlalu lama
aku tahu jika aku menyimpaan hal ini,
satu hari nanti pasti benda ne terkeluar sendiri...
mengambil hak orang yang bukan milik kita membuat aku rasa takut,
kerana ini hal pertama yang aku lakukan selama aku hidup...

Setelag hal ini terkeluar oleh abang ku sendiri,
abang yang paling ku takuti di rumah ne membuatkan hatiku berasa gementar
kerana aku takut dia melenting ka tak tentu pasal
marah aku,pukul ka kerana amarahnya yang terlampau,
semua mula berlega di mindaku...

tetapi setelah barang tersebut dijumpainya,
dan dia berbincang baik-baik dengan ku
membuat aku merasa lega,aku mula merubah persepsi tentangya
dia bukanlah sejahat yang ku pikir,dia bukanlah orang yang kuat marah
hanya kerana dia pendiam dan serius membuatkan aku memikirkan bahawa dia itu jahat..
ternyata dia baik orangnya...

aku tak kisah benda tu dah dijumpa,
kerana aku tak tahu dimana lagi nak sorok dia
jauh sekli aku berfikir bahawa aku ingin memilikinya
kerana ku tahu itu tidak baik jika barang tersebut bukan dari titik peluh kita

Abang zahar ada cakap,
dia tak pikir saya orang macam tu
dia kenal jua ira ne macam mana,
tapi bagitu hanya lah kata-kata untuk menyenangkan hatiku...
tapi aku tak kesah walaupun sekarang aku lagi bersedih

aku bersedih kerana kenapa hanya sakit hati aku dapat melakukan perkara bodoh tersebut
kenapa aku tidk berfikir bahawa hal ini serius
aku menganggap perkara ne hanya sementara
dan apabila sudah berlaku inilah akibatnya...

ini merupakan satu pengajaran buatku...
jangan hanya sakit hati aku sanggup buat perkara bodoh seperti itu lagi
cukuplah ini sebagai pengajaran buatku
berfikir sebelum bertindak...

dulu sebelum melakukan perkara tersebut aku sempat berfikir
biarlah orang nak cakap apa
yang penting aku puas hati...
dan bila hal tersebut sudah diketahui
aku juga sendiri yang tangggung malu..

nasi sudah jadi bubur...
sampai bila-bila orang akan ingat kita ne siapa
melalui hal yang pernah kita lakukan..
jangan buat perkara bodoh lagi... ^__^

Saturday, 1 December 2012

Selamat Mendirikan Masjid

Hari bertepatan dengan tarik keramat iaitu 01 December 2012
saya wakil dari sahabat-sahabat bekas pelajar SMK Kabogan 5 Jujur (2010)
mengucapkan selamat pengantin baru buat cikgu alias guru kelas tingkatan 5 saya
Cik Nurfaizah binti Dulah dengan pilihan hatinya...kami doakan semoga perkhawinan cikgu tersayang
berkekalan hingga akhir hayat...dapat anak secantik semacho cikgu dan suami..
soleh dan soleha...amin...moga cikgu bahagia dunia dan akhirat
Kami semua sayang cikgu ...jasa cikgu begitu banyak pergorbanan dalam mendidik kam agar berjaya di dunia dan akhirat...amin Saya dan Kami semua sayang dengan cikgu...Jauh di mata dekat di hati

Cik Nurfaizah Binti Dulah

Istanbul Aku Datang

Sekarang tengah tengok filem #Istanbul Aku Datang...
waktu filem ne ditayangkan di kaca tv...dengar jak tajuk filem tu Istanbul Aku Datang
tiba-tiba sahaja teringat dengan seorang sahabat facebook yang begitu baik hati...tengok wajah dia pon memang orang baik-baik...

saya ingat dia sebab sebelum kemunculan filem ne...dia ada travel pergi Istanbul..muat turun la gambar di facebook dengan tajuk Istanbul Saya Datang..tersentap juga la...dalam fikiran saya,
mungkin sewaktu dia pergi bercuti ke istanbul tu...penggambaran filem ne waktu dorang bercuti..jadi dia ambik tajuk dari filem la tu...

Kalau tenguk filem ne saya mesti ingat dengan dia..dia kawan saya di facebook yang paling baik..sebab tu lah saya sayang dia macam mana saya sayang sahabat-sahabat saya yang lain...filem ne kalau muncul saya pasti ingat dengan dia...I Love my friends..

istanbul aku datang
ne gambar saya ambik dari fb kawan saya bukan dari filem tu

haa tu kawan facebook saya...


Tuesday, 20 November 2012

Khaifiat Doa Nabi Yunus

Nabi Yunus alayhissalam diutus oleh Allah swt. kepada masyarakat Naynawa, yang terkenal dengan kekafirannya. Nampaknya, Nabi Yunus kurang sabar dengan perlakuan kaumnya. Dalam keadaan kesal, ia pergi meninggalkan kaumnya menuju tepi laut. Kemudian ia menumpang kapal yang akan berlayar. Di tengah lautan, kapal diterpa badai dan angin kencang. Untuk menghindari kapal karam, muatan kapal harus dikurangi. Semua penumpang kapal sepakat untuk melakukan undian. Siapa yang namanya keluar, maka dialah yang harus dilemparkan ke lautan. Ternyata, yang keluar adalah nama Nabi Yunus. Akhirnya, Nabi Yunus menceburkan dirinya ke lautan, dan ia ditelan ikan besar. Al-Quran menyebut ikan itu dengan Hut atau Nun. Namun, Allah swt. mewahyukan ikan itu untuk tidak memakan tubuh Nabi Yunus.

Ada yang mengatakan Yunus a.s. tinggal di dalam perut ikan selama 3 hari, 7 hari, bahkan 40 hari. Selama itu ia berdoa kepada Allah swt., ‘Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’.
Doa Yunus menembus Arsy, sampai-sampai para malaikat berkata, ‘Ya Rabb, sepertinya ini adalah suara orang lemah yang sudah dikenali, yang datang dari negeri yang jauh dan asing’. Allah bertanya, ‘Tahukan kalian, suara siapakah itu?’ Malaikat menjawab, ‘Suara siapakah itu?’ Allah berkata, ‘Itu adalah suara Yunus, hamba-Ku’. Malaikat berkata, ‘Yunus yang amalnya senantiasa naik ke langit dan doanya dikabulkan? Ya Rabb, tidakkah Engkau menaruh belas-kasih padanya lantaran dia senantiasa memuji-Mu di saat senang, dengan begitu Engkau selamatkan ia di saat terjepit seperti ini?’ Allah menjawab, ‘Ya, tentu saja’. Maka, Allah memerintahkan kepada ikan hut untuk melemparkan Yunus ke daerah tandus.
Yunus terdampar di sebuah pulau yang tandus, dalam keadaan lemah. Lalu, Allah mengembalikan kekuatannya dengan menumbuhkan pohon labu di dekatnya. Bukan hanya itu, Allah mengembalikan seribu umatnya dalam keadaan beriman, dan Allah berikan kemakmuran hidup kepada mereka. (Q.s. as-Shaffat/37: 145-148)

            Doa Nabi Yunus adalah salah satu doa mustajab. Kita dianjurkan untuk sering membacanya, lebih-lebih di saat kita mengalami kesulitan. Saya punya cerita menarik tentang hal ini.
Siang itu, 8 Dzulhijjah, para jamaah haji yang berada di Mekkah mulai bergerak menuju Arafah. Meskipun wuquf baru dilaksanakan keesokan harinya, namun jamaah haji sudah diberangkatkan satu hari sebelumnya. Jarak antara Mekkah dan Arafah tidaklah jauh. Paling-paling 7 km, yang dapat ditempuh dalam waktu tidak berapa lama. Namun, kemacetan yang terjadi di sepanjang jalan dapat menyebabkan perjalanan menuju Arafah tidak secepat yang kita duga. Ditambah lagi, dengan kemampuan sopir yang tidak menguasai medan. Bahkan, ada kejadian bus baru tiba keesokan harinya. Pemerintah Arab Saudi tidak ingin mengambil risiko besar, karena wuquf adalah rukun haji yang paling penting. Jamaah haji yang tidak wuquf di Arafah pada tanggal 9 Dzulhijjah, maka hajinya tidak sah. Oleh karena itu, jamaah haji diberangkatkan satu hari sebelum prosesi wuquf, agar pada saat wuquf, mereka benar-benar sudah berada di bumi Arafah.

                Saat itu, saya dan 80 orang jamaah haji berada di dalam bus yang diberangkatkan menuju Arafah. Saya duduk di bangku paling depan, sambil memandu para jamaah haji. Suara talbiyah bergema sepanjang jalan menuju Arafah. Berulang kali, bus yang kami tumpangi berputar-putar di jalan yang sama. Saya ikut memberi panduan kepada sopir untuk mengambil rute yang seharusnya. Buat saya, sopir tidak kenal rute-jalan itu masalah biasa. Saya sering mengalaminya di kala musim haji. Maklum, mereka bukan penduduk asli Saudi Arabia. Mereka biasanya datang dari Mesir, Palestina, Syiria, dan Turki. Bahkan, dari identitas mereka yang saya baca, mereka baru menginjakkan kakinya di Mekkah beberapa hari yang lalu. Jadi, wajar saja kalau mereka sering kesasar. Untuk itu, biasanya sopir ditemani oleh satu orang dari maktab, yang ikut memandu perjalanan.

       Bus yang kami tumpangi makin jauh dari arah Arafah. Jamaah mulai tahu bahwa sopir sudah salah jalan. Mereka mulai gelisah. Saya berusaha menenangkan mereka. Saya sadarkan mereka bahwa mereka sedang berihram. Saya ingatkan mereka jangan sampai keluar dari mulut mereka kalimat-kalimat yang tidak sepantasnya, karena itu akan merusak ihram mereka. Saya katakan bahwa ini adalah ujian untuk menguji kesabaran kita dalam menjalankan perintah Allah swt. Saya mengajak semua jamaah untuk membaca istighfar. Sepanjang jalan, saya selingi ucapan talbiyah dengan istighfar. Saya pun teringat dengan doa Nabi Yunus ketika berada di perut ikan Nun, ‘La ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minazzhalimin’. Saya juga meminta jamaah untuk membaca doa itu. Doa itu pun kami baca berulang-ulang. Suasana di dalam bus menjadi syahdu. Suara talbiyah, istighfar, dan doa Nabi Yunus terdengar tulus keluar dari mulut-muluh jamaah. Mereka begitu khusyu’. Sepertinya semua jamaah tidak mampu menahan tetesan air mata. Terdengar suara isak-tangis kecil.

Alhamdulillah, doa kami menembus Arsy! Allah swt. menghilangkan kegelisahan kami. Bus kami mulai berada di jalur yang benar menuju Arafah.
Kami pun menjadi lega, manakala bus kami sudah memasuki kawasan Arafah yang dipenuhi dengan kemah-kemah.

La ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin… Tidak ada tuhan selain-Mu. Maha Suci Engkau. Sungguh, aku ini sudah berlaku zalim…

DOA NABI YUNUS PENAWAR SEGALA MUSIBAH


Doa Nabi Yunus
Assalamualaikum dan salam Jumaat semua... Alhamdulillah3.. hari ini kita bangkit dari tidur dan bersyukur kehadrat Allah SWT yang kita masih lagi bernyawa dan diberi peluang untuk bertaubat kepada-Nya. Baik dan buruk diri manusia itu bukan kita yang harus menilai sebaliknya DIA yang MAHA ESA. Buangkanlah sikap suka memburuk2kan sesama kita kerana sifat itu paling disukai oleh syaitan yang suka melihat kita bermusuhan dan berburuk sangka kepada mereka yang kita sendiri tidak kenali kebaikan budinya.. Semoga Allah SWT sentiasa menerima keampunan dari hamba2mu yang menganiaya diri sendiri.
Pagi Jumaat kita sama2 mengamalkan satu rahsia DOA NABI YUNUS yang sememangnya wajib kita sertakan setiap kali kita berdoa kepada Allah SWT selepas solat lima waktu. Amalkan DOA ini agar segala masalah2 kita seperti hutang yang besar atau kecil + musibah yang besar + masalah2 yang susah untuk diselesaikan atau apa jua sekalipun. Berdoalah setiap hari sekurang2nya tiga kali sehari tidak kira dalam keadaan apa jua pun terutama bila kita dalam keadaan yang sangat2 memerlukan pertolongan dari-Nya. Moga2 Allah SWT mendengar dan permudahkan segala urusan kita. 


Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri ~

 Nota

Rahsia DOA NABI YUNUS ini sangat2 besar maknanya. Amalkanlah setiap hari tidak kira walau dalam keadaan kesenangan atau kesusahan. Sentiasa ucap SYUKUR ALHAMDULILLAH nikmat ALLAH SWT berikan walaupun ianya hanya sekeping roti. Allah SWT amat sayang pada hamba-Nya yang sentiasa BERSYUKUR dan bukan MERUNGUT.
P.S. Memang besar khasiat doa Nabi Yunus ini. Baca dan amalkanlah wahai sahabat2ku sekelian kerana didalamnya terdapat rahsia yang sangat luar biasa. Bacalah seberapa banyak mana pun doa ini. Tiada ruginya malahan besar pahalanya dan menguntungkan diri.

Thursday, 15 November 2012

Semoga Cemerlang STPM 2012




19 november 2012 merupakan tarikh keramat dan penentu hidup kerjaya seorang pelajar
disaat akhir sebelum peperiksaan ini bermula pelbagai usaha perlulah diteruskan..

ramai orang berkata...bila dah masa peperiksaan sudah bermula tidak usahlah belajar lagi kerana ianya pasti tiada guna...
namun kata-kata tersebut bagi saya adalah salah...selagi kertas peperiksaan belum berakhir maka tiada istilah berhenti belajar..
ulang kaji apa sahaja yang perlu bagi kita...

nasihat untuk diri saya dan semua pelajar...amin..

saat akhir ini kita juga perlu banyak bertawakkal dan berdoa...
MAN JADDA WA JADDA


Tanda Hati Sudah Mati

    Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau        tanda-tanda hati mati ialah :
  • Mengaku kenal Allah swt, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya
  • Mengaku cinta kepada Rasulullah saw, tetapi mengabaikan sunnah baginda
  • Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya
  • Memakan nikmat-nikmat Allah swt, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya
  • Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya
  • Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya
  • Mengaku adanya siksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya
  • Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya
  • Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri
  • Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil

Pengajaran daripadanya:
  1. Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah iaitu tidak mengambil iktibar dan pengajaran daripada didikan dan ujian Allah.
  2. Hati juga mati jika tidak diberikan makanan dan santapan rohani sewajarnya. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak makan dan tidak minum, begitulah juga hati.
  3. Apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya.
Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri. Oleh itu, jaga dan peliharalah hati dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kotor, hitam, keras, sakit, buta dan mati. Gilap dan bersihkannya dengan cara banyak mengingati Allah ( berzikir ).
Firman Allah:
(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan “zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Al-Rad, Ayat 28)
Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
“Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
…dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Zat yang Memiliki mu.”
Hati merupakan tempat yang lembut, rahmat, kasih sayang dan lain-lain. Apabila kita mengisi hati kita dengan banyak zikrullah, nescaya ia memenuhi rahmat dan kasih sayang.
Hati merupakan anggota yang menentukan segala permasalahan hidup. Jika ia dimakmurkan dengan keyakinan dan iman, sudah tentu segala anggota akan mengikut dengan penuh keimanan. Untuk kita melihat betapa kuat, kuasa dan luasnya hati dengan keimanan, Allah Taala menjelaskannya dalam Surah az-Zumar ayat 23 yang bermaksud:
“Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayat petunjuk Allah; Allah memberi hidayat petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya.”
Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjukkan siapa yang yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorang pun pemberi petunjuk baginya.
Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya:
“Ketahuilah bahawa pada jasad terdapat segumpal darah, apabila elok nescaya eloklah seluruh jasad dan apabila rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah bahawa itulah hati.”
Kalaulah begitu, hati merupakan tempat cahaya keyakinan dan keimanan. Sebagaimana iman boleh bertapak dalam hati, begitu juga kekerasan dan kekufuran juga boleh bertapak dalam hati. Hati yang lupa untuk berzikrullah akan menjadi keras, kenapa? Ini kerana ia beriktikad bahawa tiada di sana kecuali kehidupan dunia sahaja dan maddi(kebendaan).
Justeru, ia cuba mendapatkannya semampu mungkin dan dengan apa cara sekalipun sehingga melangkaui hak-hak dengan melakukan kezaliman, kerosakan dan mengambil hak mereka yang daif. Inilah puncanya.

Bahaya Zina dan Akhir Zaman

  • 0dig

Daripada Anas bin Malik RA. katanya; Sabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya antara tanda-tanda kiamat itu ialah; diangkat ilmu (agama), tersebar kejahilan (terhadap agama), arak diminum (secara berleluasa), dan zahirnya zina (secara terang-terangan)”. (Riwayat al-Bukhari no. 78 dan Muslim no. 4824)

Huraian Hadith:
1. Antara tanda-tanda kiamat ialah ramai orang yang jahil terhadap agama, serta arak dan zina bermaharajalela. Dalam hadith lain, dengan isnad yang sahih, ditambah; amalan riba. Nabi SAW bersabda:
“Di ambang kiamat nanti, akan zahir zina, riba dan juga arak”. Zina, arak dan riba adalah 3 unsur kejahatan yang berlaku kerana sifat jahil. Tidak semestinya bermaksud mereka jahil tentang hukum haramnya, kerana ramai yang tahu akan keharamannya namun masih tetap melakukannya. Sifat jahil tersebut dapat dimaksudkan sebagai jahil terhadap Allah SWT kerana jauhnya diri mereka daripada-Nya serta kerasnya hati mereka, hinggakan tanpa rasa takut melakukan apa yang dilarang oleh Allah SWT dan meninggalkan apa yang disuruh oleh-Nya”.
2. Perbuatan zina adalah satu dosa besar yang wajib dijauhi. Bahkan wajib dijauhi faktor-faktor yang dapat mendorong kepadanya. Orang yang berzina menunjukkan tahap imannya yang begitu rendah sekali. Kualiti imannya dapat digoyah dengan sekali rangsangan nafsu sahaja disebabkan tiada usaha dan kesungguhan untuk memelihara dan menjaganya.
Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan meminum arak ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin.” (Riwayat al-Bukhari no. 2475, 5578, 6772, 6810, dan Muslim no. 57)
3. Zina adalah satu perbuatan yang sangat keji. Al-Quran menggambarkan zina itu dengan gambaran yang cukup buruk dan mampu memberi kesan yang amat negatif. Firman Allah SWT:
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (al-Isra’: 32)
4. Zina juga dapat menarik bala bencana dan malapetaka, sabda Nabi SAW:
“Apabila zahir/nyata zina dan riba dalam sesebuah tempat, maka penduduk tempat itu telah menghalalkan untuk diri mereka azab dan siksa Allah”. (Riwayat al-Hakim, dan katanya; sahih isnadnya)
5. Anak Zina:
Daripada Maimunah RA berkata, Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :
“Umatku akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luas anak zina di kalangan mereka. Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir sahaja Allah ‘Azza wajalla akan menurunkan azab siksa kepada mereka seluruhnya.” (Riwayat Ahmad, kata al-Munziri – 3/265: isnadnya hasan)
Pada tahun 2008, dilaporkan ada lebih 250,000 sijil kelahiran tanpa nama bapa. Menurut sumber berita, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sudah mengeluarkan 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan tanpa dicatatkan nama bapa dari 2000 hingga Julai 2008. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata pendaftar tidak boleh mencatatkan nama bapa dalam sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf iaitu anak-anak luar nikah, kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa, selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 299. (BH, 29/10/08).
Jika kita bahagikan, maka dalam setahun kira-kira 28,000 lebih kes berlaku, atau 78 kes dalam sehari! Ini adalah hasil perzinaan yang menyebabkan kehamilan. Bagaimana pula agaknya, jika dibayangkan dengan aktiviti zina yang tidak menyebabkan kehamilan? Berapa ramai agaknya jika kita andaikan, sekadar andaian sahaja, jika 1 kehamilan tersebut adalah nisbah bagi hasil daripada 10 perzinaan? Tentu jumlah yang terhasil adalah lebih besar, iaitu kira-kira 780 kes zina dalam sehari, atau lebih 280,000 kes zina dalam setahun, atau lebih 2.5 juta kes zina antara 2000-2008!!!
6. Maka, benarlah sabdaan Nabi SAW bahawa tanda hampirnya kiamat ialah banyaknya berlaku perzinaan. Itu adalah kes-kes zina yang asalnya dilakukan secara tersembunyi, namun di akhir zaman nanti perzinaan tidak lagi dilakukan secara tersembunyi tetapi secara terang-terangan. Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As RA, sabda Nabi SAW:
“Tidak akan berlaku kiamat itu sehingga orang berzina di jalanan sebagaimana keldai. Aku bertanya, Sesungguhnya itu akan terjadi? Jawab baginda: Ya, nescaya akan terjadi”. (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan al-Tabarani, hadith sahih)
Jika ramainya penzina dan anak zina, maka munasabahlah dengan perkhabaran Nabi SAW, bahawa apabila kiamat dibangkitkan hanya ke atas orang-orang keji dan tidak mengenal Allah SWT.
7. Remaja dan Gejala Zina:
Gejala zina di kalangan remaja hari ini sebenarnya berada di dalam tahap yang sangat membimbangkan. Ada remaja yang masih dibangku sekolah lagi mengaku telah beberapa kali mengadakan hubungan seks bebas (berzina) dengan teman perempuan. Bagaimana agaknya dengan yang tidak mengaku? Ada kes mengandung luar nikah semuda usia 9 tahun dan lelaki yang bertanggungjawab hanyalah seorang budak lelaki berusia 12 tahun. Jangan terkejut hari ini kalau anda menemui sekolah yang 40% pelajarnya adalah anak zina!
Antara faktor-faktor penyebab kepada gejala ini ialah gaya hidup yang begitu jauh dengan gaya hidup sihat sebagai seorang muslim sejati. Kebanyakannya bermula dan berpunca daripada gaya hidup institusi keluarga itu sendiri. Begitu ramai remaja/pelajar yang terlibat dengan kegiatan sosial yang tidak bermoral, sama ada terlibat dengan lumba haram, pergaulan bebas, hiburan melampau, rokok, dadah, gam, ecstacy, ice, arak dan sebagainya. Situasi sosial dan hidup moden dalam masyarakat kita pada hari ini juga sebenarnya memarakkan lagi gejala zina, di mana berleluasanya budaya wanita yang mendedah aurat, berpakaian menjolok mata, penyebaran majalah-majalah yang mengghairahkan, video-video lucah, filem-filem berbentuk seksual, bahan-bahan seks yang penuh di dalam internet serta lain-lain media.
Gaya hidup moden sekarang banyak mendedahkan remaja kepada fenomena ini yang mendorong kepada hidup bebas, berpacaran dan pergaulan tanpa batas. Ini ditambah dengan faktor rangsangan nafsu syahwat, hasutan syaitan, dan dorongan budaya Barat yang buruk. Amalan hidup mereka ini dapat membawa kepada kerosakan dan kemusnahan diri mereka, baik di dunia mahupun di akhirat. Justeru, remaja perlu disedarkan tentang akibat buruk dan bahaya yang akan berlaku hasil tingkahlaku dan perbuatan mereka ini.
8. Antara Cara Mengatasi:
Selain kita wajib menjauhi aspek-aspek negatif yang disebutkan, kita perlu kembali kepada cara asas yang ditunjukkan oleh Nabi SAW. Iaitu;
i. Menundukkan pandangan, baik lelaki mahupun perempuan. Dalam erti kata khusus, menjaga pandangan mata daripada bercampur dengan unsur-unsur seksual. Daripada Jarir bin ’Abdillah al-Bajali RA, berkata:
“Aku bertanya kepada Nabi SAW tentang memandang perempuan dengan pandangan secara tiba-tiba, maka baginda memerintahkanku untuk memalingkan pandanganku.” Dalam riwayat lain beliau bersabda: “Tundukkan pandanganmu.” (Riwayat Muslim)
Daripada ’Abdullah bin Buraidah, dari ayahnya berkata, Rasulullah SAW bersabda kepada ’Ali bin Abi Talib RA:
“Hai ‘Ali, janganlah engkau ikuti satu pandangan dengan pandangan lainnya. Sesungguhnya bagimu hanya pandangan yang pertama dan tidak bagi pandangan yang selanjutnya.” (Riwayat Abu Dawud)
ii. Menjauhi pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Ini kerana pergaulan itu perlu bersandar kepada batasan-batasan syarak. Daripada Ibnu ’Umar RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Tidaklah seorang lelaki yang berdua-duaan dengan seorang wanita, kecuali yang ketiganya adalah syaitan.” (Riwayat al-Tirmizi)
iii. Menekankan tanggungjawab kaum lelaki dalam membimbing kaum wanita agar mengikuti kehendak syarak, seperti tanggungjawab bapa terhadap anak perempuan, dan tanggungjawab suami terhadap isteri dan sebagainya. Daripada Usamah bin Zaid RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Tidaklah aku tinggalkan fitnah di tengah-tengah manusia sepeninggalanku yang lebih berbahaya daripada fitnah wanita.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Semoga kita dan zuriat kita dipelihara dan dijauhkan oleh Allah SWT daripada perbuatan keji dan maksiat ini. Wahai para pelajarku, janganlah kalian mendekati zina walaupun unsur-unsurnya yang kecil sekalipun, dan jauhilah perbuatan dosa dan maksiat.

Wednesday, 24 October 2012

Adam Dan Hawa


Hem peningnya kepala hari ini…sehari suntuk tak tidur
Terbuai oleh ayat adam mukhriz…baca novel Adam Dan Hawa
Membuatku lupa dunia…serius saya cakap saya tergoda dek layanan adam terhadap isterinya..adam sungguh romantis orangnya…so sweet gila..baca novel dengan watak adam mukhriz ( Aaron Aziz )

Sesiapa saja yang baca novel ne hemmmm tipulah kalau tiada perempuan yang tergoda…
Sapa yang tak nak lelaki begitu…setia dan taat menanti kepulangan seorang isteri
Menanti bukan setakat 2 atau 3 bulan…tapi adam setia menanti Ain selama 8 tahun tu
Betul-betul kali ne ujian hidup…baca novel dari pagi sampai tak ingat dunia ternyata sudah jam 5 subuh pagi esoknya…tu pun sedar bila dengar azan..makan pun boleh lupa..dari pagi kemarin hingga pagi hari ne perut langsung tak terisi ..sapa yang keluar masuk bilik ne pon saya tak ingat..apa orang sekeliling cakap pon saya tak taw apa jawapan yang saya bagi dekat mereka…ish ish ish ne penangan novel la ne…

Sepertinya aku tidak percaya bahawa aku boleh lupa dunia bila baca novel…
Semua hal aku lupa dari aspek makan sampailah tidur…haaa ne akibatnya bila sehari suntuk berjaga esoknya mengantuk gila lepastu pening la pula..
Aku bukannya seorang kaki baca novel pon…dan aku tidak percaya pada diriku bahawa aku boleh habiskan satu buku yang tebal tu satu hari sahaja…

Dulu aku bukanlah jenis yang suka baca novel…jangankan baca…sentuh pun tak pernah…aku bernekad dulu aku takkan sama sekali akan sentuh novel..tak de guna baca buku yang tak beri manfaat kepada diriku..tapi last2 aku jua yang termakan diri..
Nampak novel sahaja terpaksa tahan hati sebab tahun ne belum khatam buku tingkatan  6 lagi…2 minggu la sebelum stpm aku masih lagi sempat baca novel…huhuhu

Aku mula baca novel sejak mula bercuti di Labuan tahun 2011 iaitu tahun lalu..bercuti selama sebulan..bila bosan kat umah rasa terperap jak dalam bilik tak tahu nak buat apa…lalu aku ternampak dua buah novel hasil tulisan aisyah sofea..apa lagi daripada buang masa lebih baik aku baca buku..tidak la bosan asyik terperap dalam bilik saja kan..hemmmm mula dari situlah la aku mula falling in love dengan novel..sisa di labuan tinggal 1 minggu sahaja lagi…dua buah novel aku boleh khatam 10 kali satu novel…aku sepertinya tidak percaya…tapi itulah lumrah…akhirnya jari-jari ku ini dapat juga menyentuh yang namanya NOVEL…

Adam Mukhriz tetap jadi lelaki pilihan hati para wanita kat luar..serius saya cakap saya juga turut terpesona dengan gambaran dirinya..semua lelaki bagiku..tiada yang dapat menandingi dirinya…hehehe jika nak pikat hati wanita kat luar sana jadilah seperti adam Mukhriz…semua ciri-ciri lelaki yang ada pada dirinya yang wanita inginkan ada padanya…

“Do you know how much I love you today?” by Adam Mukhriz