Wednesday, 23 April 2014

owh Nasi Bujang


Nasi bujang. Kalau orang dekat Sabah mesti tertanya-tanyaapa itu nasi bujang?. Tak pernah dengar pun. Kan hehehe. Sebab saya sendiri orang Sabah memang tak pernah dengar apa itu nasi bujang. Waktu datang sini baru tahu nasi bujang tu apa. Kangdung yang ada pada nasi bujang ialah:
F  Sup (sup kosong ja)
F  Telur Dadar
F  Nasi putih
F  Sambal belacan (yang ni sempurna, tak pedas)
F  Timun
Kira berbaloi juga lah kalau macam kami ni pelajar makan Nasi bujang sebab jimat. Sebungkus nasi bujang yang lengkap berharga RM 2.00 ++. Hehehe bila jadi pelajar, duduk di perantauan, tinggal di asrama, jangan nak mengada-gada makan benda “high class”. Tapi kalau keluarga jenis yang berada tak kesah lah kan hak masing-masing. Duit sendiri tiada siapa nak halang. Kalau jenis macam saya, telur dadar, nasi putih, dan sambal belacan tu kira sempurna lah kan, sebab lengkap. Sup dan timun memang tolak tepi sebab saya tak makan sayur jenis salad dan aa-apa saya berkaitan sup. Kecuali kalau nasi dan lauk yang ada jenis kontang memang tambah sup ja la sikit.
Perkonsian benda baru bagi saya. Banyak jenis makan yang terdapat di Semenanjung (Melaka) tidaksama dengan jenis masakan orang Sabah. Hidup di perantauan ada benda saya boleh tolak, ada benda saya boleh telan. Sayur, daging dan jenis sup, memang tolak tepi.

No comments:

Post a Comment