Wednesday, 30 January 2013

Kenapa Tak Pandai

Astagfirullah alazim..pa nak jadi dengan diriku ne haaaa malunya...
biarpun dia abang ku sendiri namun rasa malu sebagai seorang perempuan tu tetap ada
hemmm Ya Allah kenapa dekat umah ne aku tak pandai masak pula..pa dah jadi dengan diriku ne..sekolah bukanlah alasanku lari dari tidak tahu untuk masuk dapur..

Hari tu balik umah ibu..saya mengadu kat ibu..ira cakap "ibu kenapa dekat rumah abang tu ira tidak pandai masak ibu..bikin malu diri jak ne"...
ibu cakap "emm biasa lah bah tu..rumah barukan mungkin ira tidak selesa duduk di situ"..


erm..hari ne hancur hatiku..hancur sebab..apasal bengap sangat ne sampai masak nasi goreng pon boleh hangus..da lah hangus letak bahan pon boleh salah..bodohnya aku..ya Allah..
sepatutnya ira goreng dulu ikan masin tu baru masak bawang..ini tak ira pergi bagi masuk dulu bawang lepastu baru masuk ikan masin...macam mana ikan masin tu nak garing klo dah bawang tu nek bau..erm menyampahnya..benda senang pon saya tak boleh ingat ka..melampaunya..ketara sangat anak manja..cakap jak duk umah tapi masuk dapur pon ketara lah tak pernah jengguk dapur..dah la salah letak bahan...kurang rasa lagi tu..haish memang betol2 tak kick la masak kat umah abang ne..

Kesian abang saya..dah lah baru pulang kerja..dapat makan pula tu masakan tidak sedap..kesiannya dia..

abang ira kalau bab-bab masak ne...erm kalah pompuan..dia memang pandai masak...tambah lagi dapat isteri yang orang Pahang hemmm memang pasangan kick la..dua-dua kalau dapat masak pasti gemok lama2 duk sini..dah la cuti 9 bulan..kalau lah 9bulan juga ku tinggal ngan abang ne...memang hasrat nak kurus tak menjadi lah jawabnya...

suami isteri bekerja sebagai seorang guru...selama tinggal ngan dorng ne..ira paham sudah bagaimana situasi sebagai seorang guru...apatah lagi yang sudah mempunyai anak..ciannya hidup..memang penat..mana lagi melayan karenah kerjja,murid ngan anak..huiii tak sanggup saya nak lalui kehidupan abang ku ne..penat kesian dorg...

di dapur berdua ngan abang saya...waktu tu dya baru balik kerja..dya minta tolong ngan saya potong sayur..dya tanya saya sudah makan ka taw belum..saya jawablah belum..alasan xlapar..erm padahal perut ne siap men drum sudah..cakap jak lah bah kalau nda pandai masak tu kan habis creta..hahaha..

tiba2 abang saya tanya..ira ne memang tak pandai ka goreng ayam.."yup"
pandai ka ne masak nasi.."pandai..(cuma kat umah abang ne smua benda ira ttiba xpandai bah)..
habis tu napa masak nasi..kadang terlebih air..kadang terkurang air.."sebab tu beras wangi susah ira maw agak airnya"
nah kalau begini stiap kali abang masak..kaw kena tengok ..blajar kaw dari abang ne.."erm iya"

malunya adakah patut pompuan blajar masak dari lelaki..erm sabah jak la..dah lumrah nda pandai masak kan..tabah jak la.....

terlintas juga difikiran..saya dah 20 tahun tapi tak pandai masak..pa lah anak dara ke ne taw anak teruna..
aish nasib nasib...

No comments:

Post a Comment